I går aftes modtog Interflora Danmark og designerne fra Pearlfisher en sølv-pris ved DBA’s Design Effectiveness Awards i London.

Sølv-prisen fik Interflora for designet til deres premium øl-serie ASK Øl, som kæden lancerede i 2015, og som i dag fås i fire varianter på Interflora.dk og hos de omkring 400 Interflora-blomsterhandlere landet over.

Siden lanceringen af øl-serien er der også kommet en ASK Nordlig Gin i samme designlinje.

DBA (Design Business Association)’s Design Effectiveness Awards hylder hvert år designprojekter, som har gjort en tydelig og forretningsmæssig forskel for et brand. Der var i år en shortliste på i alt 54 projekter fra hele verden.

Designet understreger ASKs høje kvalitet

Hos Interflora er er der stor glæde over den internationale anerkendelse for det nyeste skud på stammen:

– Selv om håndbundne blomsterbuketter altid vil være kerneproduktet hos Interflora, så er vi stille og roligt ved at udvide vores produktportefølje til at indeholde andre premium-gaveartikler, som vores kunder kan glæde deres nærmeste med, fortæller Søren Flemming Larsen, der er adm. direktør for Interflora Danmark.

– Det er da fantastisk at blive anerkendt internationalt for vores arbejde med ASK. Netop designet på vores øl-, spiritus- og chokoladesortiment lægger vi mange kræfter i.

– Det gør vi, fordi vi for det første gerne vil understrege produkternes høje kvalitet, men også for at sørge for, at de tager sig bedst muligt ud ved siden af de, fra naturens hånd, smukke blomster, vi personligt leverer over hele landet, fortsætter han.

ASK-designet er udviklet i samarbejde med bureauet Pearlfisher, som allerede fra første færd arbejdede med en række ufravigelige dogmer:

Luksus-øl med blomster og overskud

– Designet skulle for det første have rødder i blomsternes univers, men skulle samtidig kunne stå alene som et særligt brand uden alt for tætte bindinger til Interflora-designet, fortæller Jesper von Wieding, som er strategisk kreativ direktør for Pearlfisher.

– Samtidig var det vigtigt, at designet udstrålede det overskud og den luksus, som Interflora står for i Danmark. Endelig skulle designet selvfølgelig også kunne udvides til andre produkter, som det også er sket med ASK Nordlig Gin.

At designet har virket er svært at bestride. Et år efter lanceringen er online-salget 124 pct. over målsætningen, og det totale salg var oppe med 43 pct.

- ASK øl er et perfekt eksempel på, hvor kraftfuldt og vitalt design er i nutidens konkurrenceprægede marked, slutter Jesper von Wieding.

Som at sende en Tesla ud i rummet

ASK er en serie øl, som er inspireret af den nordiske natur og er brygget på kraften og smagen fra nordiske malte og urter.

Hver øl har sin helt egen smag, der er resultatet af brygmesterens arbejde med fire udvalgte urter (Jærnurt, Steenurt, Salturt og Sarurt), der tidligere blev brugt i køkkenerne eller som lægeurter.

Selv om Søren Flemming Larsen fra Interflora har stor respekt for god øl, så pointerer han, at selve introduktionen af øl i en blomsterkædes sortiment er en mindst lige så stor udfordring:

– Brygning af øl er et ædelt håndværk, men det er ikke raketvidenskab. Men det at udvikle et nyt premium-ølmærke, der er eksklusiv i sin smag og unik i sin historie, som vi skal sælge i 400 blomsterbutikker og opnå den forventede succes fra medlemmer og bestyrelse – ja, det er næsten lige så vanskeligt som at sende en Tesla ud i rummet. Men det er det, vi har gjort, afslutter han.

Læs mere om ASK øl her.