En af verdens førende producenter af høreapparater - danske Widex - søsætter nu et globalt, digitalt marketing-program, og som ny partner på det ambitiøse satsning har virksomheden valgt Magnetix.

Widex høreapparater forhandles i mere end 100 lande over hele verden. Der lægges i første omgang ud med ni markeder, og målet er klart: Der skal skabes B2C-leads, mere trafik til de fysiske butikker og konverteringen skal optimeres - i første omgang via digitale kanaler, SEO, SEM, display og social.

Og globalt ansvarlig Morten Ellegaard Hessellund, der er E-Business Director hos Widex, forklarer hvorfor, valget er faldet på Magnetix:

- Vi ønskede at samle vores digitale marketing-aktiviteter hos en parner med erfaring, indsigt og bredde i kompetencer, og her var Magnetix det oplagte valg for os. De kan hjælpe os med at effektivisere og prioritere vores digitale marketing-mix og skabe øget transparens i vores forretning – noget vi prioriterer meget højt. Samtidig ser jeg gode muligheder for at udvide samarbejdet på sigt i takt med, at vi ruller yderligere strategi-initiativer ud.

Skaber øget effekt

Første skridt for Magnetix er at udvikle strategi marked for marked, da købsadfærden varierer.

Nogle steder køber folk to-tre sæt høreapparater ad gangen, andre steder kun et enkelt. Det betyder, at prisen på et lead også varierer.

Derfor er der opstillet benhårde mål for, hvad et lead må koste i de forskellige lande, og det er beregnet hvor mange leads, der kan konverteres til butiksbesøg og derefter til salg.

Og så er livstidsværdien pr. kunde pr. marked blevet analyseret og fastlagt.

Client Service Director hos Magnetix, Jimmi Eriksen, siger:

- Vi har arbejdet med centralisering af digital marketing og eksekvering for en række kunder, der ligesom Widex er markante på internationalt niveau. Og det har betydet en øget effekt på minimum 20-25 procent på tværs af deres mål og KPI’er. Så samarbejdet med Widex passer perfekt i vores strategi i forhold til at centralisere og effektivisere vores kunders digitale indsats. Og styrke deres forretning.

Lokal empati skal frem

Jesper Nyboe, Head of media buying hos Magnetix, supplerer:

- Mediestrategien skal støtte brandets digitale strategi, og således fokusere på at indfri de digitale målsætninger der er sat. Men der er mange dynamikker i spil, når strategi krydser landegrænser. Derfor er det vigtigt at strategien er konkret og konsistent, samtidig med at den lokale empati skubbes op foran i bussen. Kort sagt, så skal markederne, udover at præstere lokalt, løfte brandet i flok – og derfor også måles på deres evne til at gøre netop det.

Magnetix - der formelt hedder Magnetix Linked by Isobar, efter at bureauet blev solgt til Dentsu Aegis-netværket sidste sommer - er med mere end 180 medarbejdere Danmarks største digitale bureau

Bureauets nøglekunder tæller bl.a. Ecco, Nordea, HK, Tivoli, Coca-Cola og Danske Spil - og altså nu også Widex.