KLUMME: Apple har i årtier stået øverst på listen over verdens mest innovative virksomheder. Men i dag er det en udbredt fornemmelse, at Apple’s innovative guldalder lakker mod enden.

Kig blot på de sidste tre iPhones – de ligner hinanden til forveksling og har ikke ændret sig mærkbart i tre år. Derudover har vi fået et halvgodt Smartwatch, nogle trådløse hovedtelefoner og en touch bar. Been there, done that. Andre har allerede gjort det.

Min påstand er, at Apple er lige så innovative, som de altid har været. Og at aktiemarkederne ser ud til at være enige. For aktien er på sit højeste nogensinde.

Den fundamentale misforståelse

Oplevelsen af Apples stagnation og mangel på nytænkning bygger på en forvrænget forståelse af innovation. Det er den samme misforståelse, som spænder ben for samtalen om innovation mellem bureauer og virksomheder.

SoDA og Forrester har i Global Digital Outlook 2017-18 undersøgt prioriteterne blandt digitale bureauledere og CMO’er, bl.a. hvordan man opfatter og arbejder med innovation. Bureaulederne hælder til at forstå innovation som det ”at løse eksisterende problemer på nye og unikke måder”. Mens virksomhedslederne er mere ovre i ”at være først med ny teknologi” eller ”at gøre noget som ingen andre har gjort før”.

Én konsekvens af den begrebsforvirring er, at 73 pct. af CMO’erne mener, deres organisationer er godt gearet til innovation, mens 48 pct. af bureaulederne oplever, at det er de bestemt ikke.

”Shiny new thing syndrome”

Udfordringen opstår måske, fordi for mange lider af galopperende ”Gadget Fascination”. Man lader sig betage og wow’e, og glemmer i benovelsen at forholde sig til den reelle værdi for forretningen:

Kan teknologien skalere? Indgår den på en integreret måde i virksomhedens processer? Gør den rent faktisk noget bedre for kunder eller medarbejdere?

På det seneste har jeg oplevet fænomenet i forbindelse med machine learning og AI. Markedsførere vil have en løsning med ML/AI – men uden lyst eller tid til at gøre det nødvendige forarbejde for at identificere behov og muligheder og validere teknologien som den bedste måde at løse et reelt problem på. Man efterspørger radikal innovation, men måler succesen på medieomtale, ikke på bundlinjen.

Overfor dette lidt enøjede fokus står Apple. Apple har aldrig været først med noget. Det har aldrig været målet. Det er ikke det, deres enorme succes bygger på. Apple har altid fungeret ved at tage det nye og gøre det bedre og nemmere at bruge for masserne.

Ved hele tiden at forfine, videreudvikle og finpudse. Ved at sætte forbrugernes behov og adfærd øverst og give sig tid til at skabe hard- og software, der udnytter ny teknologi uden at gøre teknologien til en fetich. Måske vi andre skulle lære af det, i stedet for at jagte the next big thing?