Bilfabrikanten Honda og reklamebureauet Nørgård Mikkelsen lancerer en ny kampagne for det innovative projekt ”Danmark på brint”.

Kampagnen skydes i gang i kølvandet på Honda-koncernens beslutning om at lade danskerne testkøre den nye Honda Clarity, verdens mest avancerede brændselscellebil.

Det valg har Honda truffet, fordi Danmark er et globalt foregangsland, når det handler om vedvarende energi, social mobilitet og miljø.

Satsningen er i samarbejde med bureauet blevet til ”Danmark på brint” – et innovationsprojekt, der skal bringe brintteknologien ud blandt helt almindelige danskere.

– I vores satsning på brint har vi peget Danmark ud som testland, siger Thomas Larsen, PR & Marketing Manager hos Honda Motor Europe Denmark.

- Den opgave kræver en innovativ tilgang og et gennemført setup, der dels kan sikre Honda en masse testdata fra brint-bilen, dels vil sætte Honda Clarity på agendaen.

- Men først og fremmest ønsker vi at udbrede kendskabet til brint i Danmark og vil gerne involvere danskerne i projektet. Med ”Danmark på brint” har Nørgård Mikkelsen skabt netop det innovative projekt, vi har håbet på, uddyber Thomas Larsen.

Fem familier tester brint-bilen

”Danmark på brint” lader fem helt almindelige familier med vidt forskellige kørselsbehov teste brint-teknologien og den prototype af Honda Clarity, som hver familie får stillet til rådighed i nogle måneder.

Sammen med en række sideløbende events giver det en masse forskellige perspektiver på brint-teknologien, og hvordan den fungerer i hverdagssituationer. Alt sammen formidlet via blandt andet sociale medier.

– Vores indsigter fortalte os, at danskernes kendskab til brint er meget lavt, og at teknologien er svær at forholde sig til, da mange tænker, at brint tilhører en fjern fremtid, siger Kasper Jensen, Client Service Director hos Nørgård Mikkelsen.

– Så den traditionelle ”reklamemetode” med at pushe budskabet ud ville ikke få gennemslagskraft. Derfor udviklede vi i samarbejde med Honda ”Danmark på brint”, hvor vi frem for at kommunikere til danskerne, har valgt at  involvere helt almindelige mennesker og bringer brint-bilerne ud til dem.

– Gennem deres oplevelser skaber vi kendskab til og interesse for brint og Honda, og vi vil involvere danskerne via SoMe og via løbende PR-indsatser.

Danmark på brint skal gøre sig fortjent til omtalen

Eksekveringen af projektet sker i samarbejde med Nørgård Mikkelsens søsterselskab, PR- og kommunikationsbureauet KommPress.

– Vi oplever ganske ofte, at mange brands tænker markedsføring meget traditionelt og glemmer at tænke en offensiv PR-strategi ind i deres kampagner, siger Anders Damgaard, kontaktdirektør hos KommPress.

– Det er ærgerligt, da det repræsenterer et potentiale for at sikre både synlighed og troværdighed omkring et projekt, en service eller et produkt.

– Derfor er det også rigtig spændende, at ”Danmark på brint” er tænkt anderledes fra start. Det er et projekt, hvor vi i højere grad vil gøre os fortjent til omtalen både meget lokalt og landsdækkende fremfor at betale for den, slutter Anders Damgaard. 

Du kan læse meget mere om projektet og møde testfamilierne her.