Der er løbet meget vand - og endnu flere bytes – gennem åer og bække og kabler herhjemme de seneste år.

Det har man også opdaget hos landets største hotelkæde, Small Danish Hotels, der derfor har valgt at styrke sig i konkurrencen fra de internationale bookingsites.

Målet er at få flere gæster til at booke deres ophold på Small Danish Hotels’ egne platforme fremfor at benytte de internationale bookingsites, der ifølge hotelkæden tager sig "lige lovligt godt betalt for deres ydelser".

- Masser af danske hoteller betaler store summer for at være til stede på internationale bookingportaler, mens de i virkeligheden hellere vil bruge pengene på at give gæsterne gode oplevelser, siger Jørgen Christensen, direktør i Small Danish Hotels.

- Det er en meget kedelig udvikling, som vi nu forsøger at gøre op med ved at give vores gæster endnu større incitament til at booke deres ophold gennem Small Danish Hotels eller direkte hos vores hoteller, fortsætter han.

Bliver full service-bureau

Ifølge Jørgen Christensen skal kampen mod de internationale bookingportaler vindes med en digital oprustning.

Derfor har Small Danish Hotels valgt at gøre det digitale konsulenthus Novicell til nyt full service-bureau for kædens marketingaktiviteter.

- Verden er digital, og derfor giver det også mening at ophøje vores digitale tilstedeværelse til omdrejningspunkt for alle vores marketingsaktiviteter. Det er betydeligt lettere at bede et digitalt bureau om at udvikle offline-aktiviteter end at lade et udpræget offline-bureau stå for vores online-aktiviteter, siger Jørgen Christensen.    

Udover et nyt website og bookingportal, som Small Danish Hotels og Novicell netop har lanceret, skal Novicell blandt andet også være med til at opbygge kædens nye gæsteklub ved navn ”Benefits”.

Gæsteklubben er en videreudvikling af kædens eksisterende loyalitetskoncept og er blandt andet det, der skal være med til at øge andelen af bookinger på kædens egne platforme.

Det digitale rykker op i hierarkiet

Hos Novicell glæder Per Kichner, CEO, sig naturligvis over, at Small Danish Hotels lægger så meget vægt på sin digitale tilstedeværelse, at Novicell bliver gjort til full service-bureau.

- Vi har ikke haft en decideret strategi om, at vi skal være full service-bureau for vores kunder, men det er bare den vej, det er gået de seneste år. For 10 år siden var det de digitale bureauer, der fik resterne fra reklamebureauerne, nu er der flere og flere af vores kunder, der vender budgetterne på hovedet og kigger det digitale bureau i øjnene som det første. Det er naturligvis en interessant udvikling for os, slutter Per Kirchner.