Rigtig mange danske virksomheder har stadig svært ved at gennemskue, hvor stor en effekt deres marketingskampagner egentlig har.

Stort set alle virksomheder er dog enige i, at marketing er uundværligt i bestræbelserne på at skaffe nye kunder, men derfor kan det stadig være svært at vurdere, præcis hvor mange nye kunder, man får for sine penge.

Ifølge det digitale bureau Obsidian Digital, er det derfor afgørende, at man ser på, hvor høj en pris, man betaler per kunde, når man vurderer sine resultater. 

Derfor har bureauet kortlagt, hvor meget danske virksomheder - på tværs af et bredt udsnit af brancher - betaler for henholdsvis en henvendelse og et salg.

Undersøgelsen omfatter store mængder salgsdata, der stammer fra kundernes Google AdWords og Facebook annoncering.

Herfra er de såkaldte ’”bløde konverteringer” – såsom tilmeldinger til nyhedsbreve – frasorteret, så der kun fokuseres på konverteringer, der enten er lig med et salg, eller en opfordring til at blive kontaktet af den pågældende virksomhed.

Det er dyrt at sælge kurser

Ifølge undersøgelsen er det særligt virksomheder inden for uddannelse og industri, der skal have den store pengepung op ad lommen for at få en ny kunde.

For disse brancher ligger prisen for en henvendelse eller et salg, ifølge undersøgelsen, på henholdsvis 1.307 kroner og 1.295 kroner.

I den modsatte ende af skalaen finder man virksomheder inden for henholdsvis underholdning og rekruttering. Her ligger prisen for en henvendelse eller et salg helt nede på 131 kroner og 175 kroner.

Obsidians undersøgelser viser både, at priserne både varierer meget fra branche til branche og fra kunde til kunde.

Høje leadpriser kan være en god forretning

Ifølge partner og Head of SEO hos Obsidian Digital, Sasa Kovacevic, er det svært at sammenligne på tværs af brancher, da udgiften ved at erhverve en ny kunde, skal holdes op imod en kundes forventede livstidsværdi, hvilket kan være meget forskellig fra branche til branche.

Netop derfor kan det sagtens være en god forretning for en større virksomheder at betale over 1.000 kroner for en henvendelse, hvis en kunde har en livstidsværdi på flere hundredetusinde kroner:

- Prisen for en ny kunde skal altid ses i en større helhed. Hvis en fremtidig ordre fra en ny kunde kan have en værdi på 10.000 eller 100.000 kroner, så er 500 kroner eller 1.000 kroner for en henvendelse stadig en rigtig god forretning, siger han.

- Hvis marginen på dine ydelser eller dine produkter til gengæld er væsentligt lavere, skal prisen for en henvendelse eller et salg også være tilsvarende lavere. I sidste ende handler det om vælge de rette marketingskanaler, hvis man vil have det bedste afkast og det kræver stort kundekendskab, fortsætter Sasa Kovcevic.

Han understreger samtidig, at det er ligeså vigtigt, at danske virksomheder er gode til rent faktisk at forvandle en henvendelse til en kunde, hvis ens marketingsindsats skal være en succes.

- Det er ikke nok at have et setup, der genererer en masse henvendelser. Man bliver også nødt til at sikre sig, at man rent faktisk har mulighed for at følge op på dem, og forvandle så mange af dem som muligt til reelle kunder, eller salg, slutter han.

Lidt om metoden:

  • Datakilde er Google Analytics via betalt annoncering som AdWords og Facebook.
  • Den omfatter 200 virksomheder
  • Data er blevet normaliseret for at undgå en skævvridning.