Røde Kors i Danmark har fået en ganske betydelig opgave. Den danske afdeling af den verdensomspændende humanitære organisation er nemlig projektleder på kommunikation, der skal kunne leve i flere europæiske lande.

Røde Kors vil gerne have professionel assistance til at eksekvere to opgaver, som organisationen derfor har sendt i udbud. Har man ikke international erfaring med kommunikation, kommer man næppe i betragtning.

Opgaven består af følgende to elementer:

· Røde Kors’ ”røde samtalebænke” skal tænkes ind i en række events.

· Der er brug for en interaktiv dilemma-baseret film, der kan indgå som en del af en undervisningspakke og naturligvis leve på digitale platforme.

Ikke så overraskende er det i lyset af katastrofen i Syrien, at den nye kommunikation skal ud og leve, og i disse influencer-tider bør meningsdannere tænkes ind i bureauernes overvejelser.

Hvem er meningsdannere?

Det er politikere, kunstnere og lignende i de EU-lande, hvor budskaberne skal ud og leve, hvilket konkret betyder, at film og anden kommunikation skal eksistere i mindst 8 sprogversioner – norsk, svensk, dansk, tysk, hollandsk, fransk, spansk og engelsk.

Hensigten er at tage afsæt i en 360-graders film fra nærområderne og invitere meningsdannere til at sidde på bænken, se den og føre en samtale om den. Eventen dækkes af egne kanaler og medier for at nå så bredt et publikum som muligt.

Den interaktive film finder sted i en flygtningelejr og/eller områder, hvor mange flygtninge lever. Gennem filmen skal elever i Europa opleve, hvad det betyder at være flygtning. Brug af gamificerede elementer skal gøre filmen interaktiv og engagerende, så den fungerer som effektivt undervisningsmateriale på grundskolens mellemtrin og udskoling.

Deadline for indsendelser af forslag er den 5. februar, så det er med at rubbe neglene.

De nøjagtige ønsker for de to opgaver, kommunikationsplan og andet relevant baggrundsmateriale kan indhentes ved at skrive til projektleder John Engedal Nissen her: joenn@rodekors.dk.