Uanset om man er annoncør, mediebureau eller medie, så skorter det sjældent på data, når kampagner skal planlægges og eksekveres.

Udfordringen består snarere i at opnå succes med brugen af de mange data, når man opererer i et marked præget af ofte uigennemskuelige datakilder og svingende kvalitet af … data.

Det skriger på større transparens, og derfor har det danske marketingfirma AudicenceProject lanceret en ny service, der gør det muligt at udregne effekten af at tilføje data til sin kampagne på baggrund af kampagnebudget, CPM (Cost Per Mille) og den affinitet, man ønsker at ramme sin målgruppe med.

- Siden introduktionen af vores dataservice, AudienceData, har vi åbent fremlagt information om, hvor vores data stammer fra, og hvad man kan forvente, når man bruger vores data, siger Peter Østrem, Head of Commercial Data hos AudienceProject.

- Nu gør vi vores dataservice endnu mere transparent ved at tilbyde muligheden for at udregne effekten af at tilføje data til sine kampagner, fortsætter han.

Havas-bureau jubler

Hos Affiperf, der er Havas-gruppens programmatiske bureau, byder man denne nye mulighed velkommen med åbne arme.

- I en industri, hvor udbuddet af data kun bliver større, har AudienceProjects databeregner stor værdi, da den skaber fuld gennemsigtighed omkring, hvor stor den reelle effekt af vores dataindkøb vil blive, siger Anders Mikkelsen, der er Head of Affiperf Nordics hos Havas.

Det er muligt at udregne effekten af at tilføje data på over 30 demografiske segmenter i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Tyskland og Storbritannien, og du kan selv prøve det af her.