Den norske softwarevirksomhed Visma overtager aktiemajoriteten i det digitale bureau Co3 fra Ikast for "et pænt, tocifret millionbeløb". 

Sælgerne er den tidligere hovedaktionær, IB Gruppen, og bureauets ledelse. Visma Consulting overtager 75 pct. af aktierne, mens de sidste 25 pct. forbliver i hænderne på ledelsen hos Co3, der siden etableringen for 18 år siden har hjulpet primært mellemstore virksomheder med udvikling af websites og webshops.

Dertil kommer, at bureauet også fungerer som rådgiver og afholder kurser og konferencer om digital markedsføring.

- Vi har en klart defineret strategi om at bistå virksomheder med digitaliseringen, og for en stor del af disse er det selvsagt oplagt at digitalisere kundekanalerne og udnytte de omsætningsmuligheder, der er online, siger Torben Ryttersgaard, adm. direktør for Visma Consulting med henvisning til, at den danske e-handel voksede 19 pct. sidste år.

Hos Co3 ser Christian Søsted Poulsen, CEO og stifter af bureauet, stort potentiale for bureauet med de nye ejere i ryggen.

- Visma har ca. 200.000 danske kunder, hvilket i sig selv giver oplagte muligheder for Co3, og så har de en usammenlignelig track record, når man ser på væksten hos de selskaber, de har opkøbt gennem de seneste år, siger han og understreger samtidig, at bureauet fortsætter som selvstændig enhed med hovedkontor i Ikast.

Ikke alt skal bygges fra scratch

Hos Co3 går det også ganske fornuftigt. De seneste tre år er bruttofortjenesten vokset med 85 pct., mens bundlinjen i samme periode er vokset 141 pct. til 5,66 mio. kr. Senest har bureauet søsat en rekrutteringskampagne efter otte nye medarbejdere.

Bureaudirektøren mener, at Co3’s fremgang de senere år blandt andet skyldes, at bureauet for seks år siden valgte at vende den klassiske bureaumodel på hovedet og udviklede rammeværktøjet Espresso i stedet for at bygge hver enkelt løsning fra bunden.

- Da vi udvikler vores kunders webløsninger på Espresso, minimerer vi antallet af konsulenttimer til programmering, så kundens budget kan bruges på indhold og markedsføring, der i sidste ende skaber den reelle værdi, siger Christian Søsted Poulsen og fortsætter: ”Espresso skal ses som et opgør med den traditionelle bureaumodel, hvor alt udtænkes og bygges fra scratch”.

Ifølge Torben Ryttersgaard har Espresso været en medvirkende årsag til Vismas opkøb af bureauet, der gennemføres 11. januar.