Jon Wilkins, Executive Chairman for det kreative digitale bureau Karmarama, var i slutningen af 2016 en af de drivende kræfter bag salget af bureauet til et af verdens største konsulenthuse, Accenture.
 
Et salg der på mange måder indvarslede konsulenthusenes indtog på bureau-scenen.
 
Hvordan er det første halvandet års tid med de nye ejere forløbet?
 
- Det er gået fornuftigt. Vi er vokset med 45 procent, fortæller Jon Wilkins, der før tiden i Karmarama var med til at opbygge det kreative bureau Naked Communications.
 
Han begyndte dog sin karriere et helt andet sted, nemlig hos MTV, hvor Wilkins var med til at åbne kontorer over hele Europa, hvorefter han blev headhuntet af Disney til selskabets internationale marketingafdeling.
 
I en alder af 27 år blev Jon Wilkins efterfølgende Head of Strategy hos reklamebureauet BMP, før han kastede sig ud i bureau-iværksætteriet med Naked, som han trak sig ud af i 2013.  I 2014 blev han Chairman for Karmarama.
 
Pitcher til Accenture-kunder
 
Karmaramas vækst i ly af Accenture er interessant. Ikke mindst på et marked, hvor især de store bureaugrupper som WPP og Publicis slider med skuffende omsætningstal.
 
Hvor stammer væksten fra?
 
- En stor del stammer fra Accenture, der har mere end en tredjedel af verdens Fortune 500-virksomheder på kundelisten. Dem pitcher vi ind til, siger Jon Wilkins.
 
Der blev fra mange sider vrænget lidt på næsen af Accentures opkøb af Karmarama, for hvordan i alverden skulle tankegangen i et konsulenthus på fornuftig vis kunne kombineres med den kreative tænkning i et bureau?
 
Eller hvordan ville det gå med bureauets 250 medarbejdere og kulturen på bureauet, når de blev et meget lille hjul i konsulentmaskinen Accenture med over 435.000 medarbejdere på verdensplan?
 
De bekymringer fejer Jon Wilkins af bordet:
 
- Der er ikke en mono-kultur i Accenture. Vi er, som vi hele tiden har været, og jeg oplever kun gensidig respekt mellem os og Accenture.
 
- Hvad angår det første spørgsmål, så handler al moderne marketing i meget høj grad om at bygge bro mellem performance marketing og brand marketing.
 
- Det skal såvel bureauer som marketingansvarlige indse, hvis ikke de ønsker at blive endnu mere perifære i forhold til virksomhedernes kerneforretning, end tilfældet er i dag, siger Jon Wilkins.
 
Hvordan griber I det an?
 
- Det er naturligvis uhyggeligt komplekst, men vi og Accenture supplerer hinanden bedst, når de byder ind med forretningsindsigt, mens vi byder ind med vores indsigt i forbrugeradfærd, siger Jon Wilkins, der ser en gylden fremtid for marketing foran sig.
 
Fra omkostning til profitcenter
 
Det kræver dog, at man formår at tilpasse sig den teknologiske udvikling og få bygget bro mellem de ofte adskilte siloer brand marketing og performance marketing.
 
Så kan man nemlig ramme forbrugerne med relevante budskaber i alle touchpoints og marketing kan gå fra at være et cost center til at blive et profit center, mener Jon Wilkins.
 
- Det er vanvittigt kompliceret, men ved at kombinere den gode kreativitet og forbrugerindsigt fra vores verden med teknologi og dyb forretningsindsigt fra management konsulenters side, kommer man langt. Måske tilhører fremtiden ikke CMO’er eller CIO’er men derimod Chief Growth Officers? slutter Jon Wilkins.