Da Playground Marketing blev grundlagt i 2011 var det med et ønske om at skabe Danmarks første virksomhed, der udelukkende producerer interaktive løsninger med et kommercielt afsæt.

- Der fandtes på det tidspunkt nogle enkelte produktionsbureauer derude, men langt de fleste havde fokus på produktion af installationer til museumsverdenen, eller de havde begrænset sig til ét teknologisk felt, såsom Augmented Reality eller Virtual Reality, siger Morten Fryland, der er partner i Playground Marketing.

- For os var det fra starten vigtigt at fylde værktøjskassen med en bred palette af teknologiske virkemidler for at blive den fortrukne partner til at producere netop de kreative idéer, som måtte opstå i bureaubranchen uanset teknologisk afsæt. Så den gode idé altid ville vinde, fortsætter han.

Spies og vejrmaskinen

En af de første opgaver i 2018 har netop været en realisering for en bureaupartner. Playground har således realiseret Robert/Boisen & Like-mindeds kreative idé ”Spies Weather Machine”, som vi omtalte i sidste uge.

En vejrmaskine, der skulle produceres på blot seks uger og derefter ”live-afvikles” på en strand i Thailand.

- Spies Home Weather Machine er et rigtigt godt eksempel på en idé, som måske virker simpel: Skab en maskine, der kan simulere vejret. Men når idéen skal foldes ud og gøres realiserbar, er det jo i virkeligheden et mangehovedet monster fyldt med komplekse tekniske udfordringer.

- Og det er her, hvor vi virkelig kommer til vores ret og skaber noget, som kun få kan, siger Morten Fryland.

Playground gjorde den komplekse idé eksekverbar, konceptet blev produceret og efterfølgende afviklet med præcision, lyder rosen fra René Sohn Kammersgaard, der er kreativ hos Robert/Boisen & Like-minded.

- For et bureau, der lever af gode idéer, er det vigtigt at omgive sig med dygtige partnere, der forstår at omsætte idéerne og ambitioner til noget spektakulært, siger han.

- Dette ikke mindst når man taler om tekniske løsninger, hvor driftssikkerheden samtidigt skal være i top. Playground Marketing performede på samtlige parametre og skabte præcis den tekniske løsning vi drømte om, fortsætter René Sohn Kammersgaard.

2017 et rekordår

Playground Marketings vækst har specielt været markant de seneste år, hvor produktionsbureauet i 2017 bl.a. blev kåret til Børsen Gazelle virksomhed.

Det skete på baggrund af et 2016-regnskab, der bl.a. bød på en bruttofortjeneste på 1,9 mio. kr. og et lille plus på bundlinjen. Det endnu ikke offentliggjorte regnskab for 2017, fortæller om endnu et år med høje vækstrater.

Omsætningen steg med godt 75 procent fra året før, mens årets overskudsgrad lander på solide 14 procent.

- Vi har ikke travlt med at blive de største. Vi er derimod fast fokuseret på at være de bedste til at producere komplekse tekniske løsninger. Det skal dog ikke forstås som om, at væksten ikke er velkommen, tværtimod.

- Væksten giver os nemlig muligheden for at geninvestere i vores omgivelser, viden og team, mod at blive de absolut skarpeste til at producere oplevelser med teknologien i centrum, slutter Morten Fryland.

Du kan se, eller gense, en lille film om tilblivelsen af Spies Weather Machine herunder: