Somme tider er det enkle og for så vidt gammeldags greb det rigtige. Det opdagede medicinalselskabet Mundipharma, der har en lang historik i bl.a. smertebehandling og respiratoriske sygdomme.

Virksomheden stod overfor et navneskifte fra det tidligere Norpharma til Mundipharma bl.a. for at understrege tilhørsforholdet til det internationale netværk af virksomheder som Mundipharma er en del af.

Samtidig skulle fire nordiske organisationer samles omkring én struktur, med én nordisk ledelse. Og endelig valgte man at adressere den strategiske udfordring på produktsiden, hvor størsteparten af produkterne er i den sene periode af deres livscyklus og trues af kopiprodukter.

Den manøvre kræver basalt arbejde med strukturen og kulturen i virksomheden. Og hvad gør man så i en virksomhed, der længe har været præget af forudsigelighed?

Man arbejder med virksomhedskulturen. Og med medarbejderne, som nu skulle vænne sig til at ”være innovative og aktionsorienterede og leve op til et helt nyt værdisæt”, som briefen lød. 

– Du kan sagtens give din medarbejdere besked på at være innovative, men hvis du ikke har en kultur, der er gearet til det, så vil de organisatoriske naturlove og komfortzoner føre tilbage til sikker vanetænkning, siger Anders Fogstrup, Managing Director fra Mundipharma, der også ønskede at bruge navneskiftet til en transformation af hele virksomhedens mindset. 

Top down kommunikation dur ikke

Derfor blev strategien at gå en anden vej end den traditionelle top down kommunikation.

– Kultur kan ikke kommunikeres ”ind i hovedet” på nogen. Det handler om inddragelse og involvering. Ellers ender det bare med tomme statements på plakater som i bedste fald bliver ligegyldige, siger Client Service Director & Partner Brian Carlson fra Klausen + Partners A/S, der skulle løse opgaven.

En vigtig del af kommunikationsløsningen i den interne transformationsproces blev at udvikle et værktøj, som alle medarbejdere kunne bruge på tværs af landegrænser til at dele best pratices, eksempler på succeser – og et sted, hvor de kunne stille spørgsmål. Og få svar. 

– Derfor udviklede vi en intern app, hvor alle nemt kunne få adgang til både ledelse og nye kolleger. Alle har jo en smartphone så det er oplagt at køre kommunikationen der. Intranettet er ikke en option – for det tager ofte ikke udgangspunkt i brugernes behov, uddyber Brian Carlson, der glæder sig over, at hele 98 pct. af alle medarbejdere har downloadet app’en fra dag 1 og halvdelen besøger den dagligt.

Den mest besøgte side i app’en er i øvrigt området, hvor man deler eksempler på, hvordan man oplever og efterlever Mundipharmas nye værdier.

At idéen ikke er så ringe endda fik Klausen + Partners bekræftet for nylig, da app’en blev nomineret til B2B Awards i London – populært døbt VM i B2B-kommunikation – i november i kategorien Best internal audience campaign.

Klausen + Partners A/S har, som det eneste danske bureau nogensinde, vundet B2B Award to gange i træk – i 2015 og i 2016. 

Se casen her: