Det burde være helt overflødigt i 2017 at diskutere, om kvindelige ledere er lige så kvalificerede som mandlige, men somme tider er der en sjov krog at hænge hatten på.

Og den bekræfter mistanken: Kvinder er dygtigere end mænd til at drive bureauer, hvilket man kan læse ud af Danmarks bedste og tungeste analyse af bureaubranchen.

Men lad os indlede med at stille det anakronistiske spørgsmål: Kan kvinder drive et bureau?

– Det korte og yderst præcise svar er JA, siger Ole Egholm, manden bag den solide publikation, Reklamebureaubranchen 2016, der ser på 311 reklame-, media-, PR-, dialog-, design-, event- og digitale bureauers seneste regnskaber.

Hvordan ved du det?

– Jeg har analyseret de 311 største bureauers regnskaber, og den analyse viser, at gennemsnitslønnen har været markant højere de sidste 5 år, når der har siddet en kvinde direktionen, og vigtigst af alt: Så har overskud per ansat været højere de sidste 4 år.

Umuligt, det kan du ikke mene?

– Jo-jo, det er så sandt, som tal nu engang er. Til gengæld skal vi bruge lup, når vi skal se på vækstkurven, men også her vinder kvinderne: Mændene har leveret en gennemsnitlig vækst over de seneste 9 år på 1,9 pct., mens væksten har været 2,7 pct. i gennemsnit, når der også (eller kun) sidder en kvinde i direktionen.

Så din konklusion for bureaubranchen er?

– Kvinder klarer det overordentligt godt.

Bare én kvinde i direktionen gør en forskel

Ligner det observationer fra de syv andre erhverv, du også analyserer?

– Nej, ikke helt. Vi tør efterhånden godt påstå, at resultatet per ansat ofte er bedst hos kvinderne, mens de gennemsnitlige lønninger ofte er lidt lavere, hvilket kan udlignes til begge sider på nettoindtjeningsevnen.

– Ofte ser vi dog, at mænd er bedst til at vokse, men de laver også de største underskud, når det går galt. Med dét som vores dogmatiske udgangspunkt, ja, så går det ret godt for kvinderne i bureaubranchen.

Kan du ikke række os mænd en hjælpende hånd i nødens stund?

– Lad mig da prøve at hjælpe det svage køn: Som altid skal vi være opmærksomme på vores måde at måle på: For mændene måler vi på de bureauer, hvor der alene sidder mænd i direktionen.

– Så snart der sidder bare én kvinde i direktionen, tæller det i den røde graf, selv om der også sidder mænd på topposterne. Især på indtjeningen er det gået væsentligt bedre i de 60 bureauer, hvor der sidder en kvinde i direktionen, end i de 35 bureauer, hvor der kun sidder kvinder i ledelsen.

– Så hvis jeg skal sende en klassisk kliché af sted, så er det, at hvor der er direktioner med flest varierende kompetencer, altså de blandede bolsjers princip, ser det ud til, at mænd og kvinder supplerer hinanden fremragende, hvilket da bestemt er en opbyggelig konklusion her ved indgangen til 2017, vurderer Ole Egholm.

Mona Juul er stadig iført førertrøjen

Der er fortsat Mona Juul, adm. direktør i envision, der er i front som direktør for det største kvinde-styrede bureau i Danmark, og igen i år det eneste bureau på top-20, hvor der alene sidder en kvinde i direktionen.

Ogilvy’s direktør Pia Tandrup fastholder også sin andenplads. Mensch fik ny direktør per 1. januar 2016, idet Christina Tønnesen afløste Bjørn Stene.

– Vi måler direktionen på den, der underskriver regnskabet, så Christina Tønnesen får æren, selv om Bjørn Stene var direktør i hele regnskabsåret. Også Geelmuyden.Kiese skiftede samme dato direktør fra Morten Jørstad til Janna Sundewall.

Kan du skitsere den brede historik?

– Det kan jeg da. Andelen af kvinder i reklamebranchen er stærkt stigende: i 2008 var det kun 11,5 pct. af branchens dækningsbidrag, der skabtes med en kvinde i direktionen. Tallet er dog støt stigende, og i 2015 sad der en kvinde i direktionen hos 20,2 pct. af branchens dækningsbidrag, hvilket er det højeste, vi hidtil har set.

– Kvindeandelen ligger dermed i den pæne ende i forhold til andre erhverv. Hotelbranchen fører dog med 32,8 pct., stærkt efterfulgt af 26,0 pct. i arkitektbranchen, 25,6 pct. i rejsebureaubranchen.

– I den helt anden ende ser vi revisionsselskaber med kun 4,1 pct. af branchens omsætning, hvor en kvinde sidder i direktionen, og allernederst bilforhandlerne, hvor kvinder kun tegner sig for 2,1 pct. af branchens omsætning. Blandt de 2,1 pct. i bilbranchen er stort set alle kvinderne døtre, hustruer eller enker til (mandlige) bilforhandlere, slutter Ole Egholm.

De største bureauer med kvinder

For en god ordens skyld bringer de største bureauer (med kvinder i direktionen) målt på dækningsbidraget i rækkefølge uden at nogle skal føle sig fornærmede over rangeringen:

1. Magnetix (nu en del af Isobar og dermed Dentsu Aegis-koncernen)

2. Hjaltelin Stahl

3. envision

4. Republica (og Konstellation)

5. DigitasLBi Danmark

6. Ogilvy Danmark

7. E-Types Group

8. Geelmuyden.Kiese

9. Wibroe, Duckert & Partners

10. DDB Copenhagen

Hele analysen, der er på 150 sider, kan købes for 3.600 kroner + moms, og den skal bestilles hos Ole Egholm, ole@danskbrancheanalyse.dk