Danske politiske partier vælger som regel at samarbejde med store, kendte reklamebureauer, men et lille dansk design- og branding bureau er faktisk i gang med at skabe sig et navn blandt politikere i USA.

Senest har Black fx vundet en anerkendt amerikansk pris – en Reed Award - for udviklingen af logo og visuel identitet for kandidaten Austin Petersen.

Men faktisk startede det allerede i 2016, hvor det danske bureau udviklede strategi og kampagne-identitet for den republikanske kandidat Evan McMullin, der dengang stillede op i Utah, og netop nu er bureauet i gang med endnu en kampagne til en kommende amerikansk kandidat – navnet er dog fortsat fortroligt.

Og hos det københavnske bureau er man naturligt nok glade for både pris og succes:

- Vi er selvfølgelig vildt stolte af at vinde en Reed Award for vores arbejde for Austin Petersen.

Det er ifølge Reeds Award selv første gang, et dansk bureau vinder, så det har da plantet endnu et frø med vores navn på i de kredse, der arbejder med politisk kommunikation i USA, siger Anders Christiansen fra Black.

Et andet mindset

Samarbejdet med Austin Petersen – der altså nu har kastet award-hæder af sig – var meget konstruktivt, fortæller Anders Christiansen:

- For mange politiske kandidater er det med visuel identitet og branding ofte noget, der kommer sent ind i processen. Normalt kører processen sådan cirka på denne måde: Beslut at stille op, hyr en stab, saml penge ind, byg en hjemmeside og smæk et logo på med stars and stripes og en ørn. Men med Austin var det anderledes: Han kontaktede os før, han meldte ud, at han stillede op og med et anderledes mindset.

- Han vidste, at kandidaten er brandet, og han ville have sit brand til at være et værktøj til at styrke sine budskaber. Selvfølgelig vinder et logo ikke et valg, det gør kandidaten og hans budskaber, men Austin vidste, at han skulle have et stærkt brand for at slå igennem ved primary elections.

Han ville have en identitet, der var ung, tidssvarende og patriotisk, men uden de sædvanlige overspillede ikoner, man ellers altid ser. Det synes vi, han fik. Og det syntes Reed-juryen heldigvis også.

For små til danske partier

Og nu har I fået flere opgaver ind?

- Ja, det har vi - og vi tror da også, at vi har givet ret mange af de amerikanske bureauer noget at tænke over. Lige nu er vi i gang med en ny visuel identitet for endnu en kandidat, som vi dog endnu ikke må afsløre navnet på.

Men hvad med den danske politiske scene?

- Jamen, det er ikke så aktuelt, for mange af de danske politiske partier vil ikke benytte bureauer af vores størrelse – de fleste kræver, at man har en omsætning på +10 mio. kroner, selvom jeg er sikker på at vi ville kunne løse det bedre, end det materiale vi tidligere har set fra branchen.

- Men vi er også glade for vores amerikanske opgaver. Det er et yderst interessant marked, rent kommunikationsmæssigt, slutter Anders Christiansen.

Læs mere om Reed Awards her og se alle vinderne her.