Man skal være tro mod sin idé, og er man det, kan det give medvind i nichen.

Det ved de hos Grafikr ApS, der er et webbureau med speciale i grafisk design og webshopløsninger, og bureauet har på to år udvidet medarbejderstablen fra to til 8 personer i takt med en stigende kundeportefølje.

– Det svære ved bureau- og konsulentbranchen er, at du skal ansætte flere folk, hvis du vil skalere din omsætning. Der er, desværre, kun 24 timer i døgnet. Flere medarbejdere betyder også øget risiko, siger Erik Holflod Jeppesen, stifter og partner i Grafikr ApS.

Webbureauet så dagens lys i sommeren 2016, hvor de to barndomsvenner, Kiranan Luxmy og Erik Holflod Jeppesen, begge 22 år, valgte at slå pjalterne sammen.

Dengang var det de to selvlærte herrer, som udførte de grafiske- og tekniske opgaver for virksomhedens kunder. Ikke med mange, men de var der, kunderne, og det gav de to unge iværksættere mod på mere.

Sammensætningen af det rigtige hold

Og ”mere” fik de hurtigt hen ad vejen.

– I dag har vi ansat passionerede personer, som kan deres kram inden for design og webudvikling. Når vi rekrutterer, så kigger vi først på personlighed og vurderer: Er det her en person, som vi har lyst til at bestige Mount Everest med? Kompetencerne kommer i anden række, siger Kiranan Luxmy.

Gennemsnitsalderen i webbureauet er ca. 24 år, og den relative unge alder har vist sig at være en fordel:
– Vi er på forkant med den nyeste teknologi og har konstant en finger på pulsen, hvilket kommer vores kunder til gode. Desværre oplever vi, at der er mange andre virksomheder, som sidder fast i nogle forældede systemer, hvilket blot koster dem mange penge og tid, fortæller Erik Holflod Jeppesen.

Personlig markedsføring og inspiration til unge

Bureaubranchen er et blodigt marked, og som kunde kan det være en jungle at finde de rigtige at samarbejde med. Der er findes mange store og veletablerede bureauer, så Kiranan Luxmy og Erik Holflod Jeppesen var godt klar over, at de måtte gøre noget anderledes, hvis de skulle gøre sig bemærket.

– I sidste ende er vi mest tilbøjelige til at handle med mennesker, som vi kan lide, eller som vi kender. Så vi lige fra starten har vi gjort meget ud af at være personlige i vores markedsføring og bruge tid på at opbygge gode relationer. Vi er proaktive og ringer hellere én gang for meget til vores kunder, end for lidt.

Show it, don’t tell it

Grafikrs seneste tiltag i deres markedsføring er deres video-serie, som de kalder for BEYOND. Her dokumenterer de to ejere deres hverdag som selvstændige og giver inspiration til unge, som selv går med en iværksætterdrøm i maven.

– Vi vil gerne give noget tilbage til iværksætter-kulturen og inspirere andre, som overvejer at springe ud som selvstændig. Derudover differentierer vi os fra andre virksomheder, hvor man ofte ikke ved, hvem der sidder på den anden side af skærmen.

– Når vi holder møder eller jobsamtaler, så føler folk ofte, at de kender os på forhånd, fordi de har set vores videoer.

Grafikr har ikke planer om at udvide nye forretningsområder, men fortsætter med at fokusere på deres niche.

Se et eksempel på bureauets video-serie her: