Hvad tænker og føler forbrugere, når de eksponeres for et bestemt produkt eller en reklamekampagne? 

Et forhold som tidligere har været næsten umuligt at afdække, men som i dag kan besvares endog meget præcist. 

Netop dette har reklamebureauet Liquidminds taget konsekvensen af ved at købe en andel af adfærdsbureauet BehaviorCPH, som i tæt parløb med Odense Universitetshospital og virksomheden Neuronsinc producerer viden om forbrugeradfærd ved hjælp af hjerneforskning.

– Vi ved fra forskning, at omkring 95 procent af alle beslutninger blevet taget på et ubevidst plan, siger Vibeke Nannerup, CEO i Liquidminds.

– Det vil sige, at man reelt ikke kan spørge forbrugere, hvorfor de er interesseret i at købe et bestemt produkt og forvente at få et brugbart svar, for forbrugerne ved det simpelthen ikke. 

– Til gengæld kan man med stor nøjagtighed aflæse data fra eksempelvis hjernescanninger, når forbrugere bliver præsenteret for et produkt eller for den sags skyld en reklamekampagne. 

Eye tracking og reaktioner i hjernen

Teknikken kaldes for neuro-marketing og fungerer ved, at testpersoners præferencer og reaktionsmønstre bliver analyseret ved hjælp af blandt andet hjernescanninger og eye tracking.

Her er det er muligt at aflæse øjnenes bevægelser og sammenholde dem med reaktionerne i hjernen, når forbrugeren bliver præsenteret for en hjemmeside, en reklamekampagne eller et givent produkt. 

Tanken er, at neuro-marketing fremover skal være en del af værktøjskassen hos Liquidminds, og samarbejdet er allerede blevet testet med gode resultater til følge, fortæller Vibeke Nannerup.

– Efter et par succesfulde cases sammen har vi besluttet at gå all-in i samarbejdet med BehaviorCPH. Deres systematiske tilgange til brugerindsigter, tracking i forhold til brugerdata og deres evne til at skabe ’connected user exeperiences’, har vist sig at være genial i relation til vores strategiske og konceptuelle arbejde. 

– Vi har gennem et par cases fået dem naturligt integreret i vores processer, og et helt tæt samarbejde synes at være et naturligt skridt, siger hun.

Det giver bedre reklamekampagner

Også CEO i BehaviorCPH, Tanja Falsig, er begejstret for det nye parløb og understreger, at metoderne kan kvalificere reklamekampagner af enhver tænkelig art.

– Noget af det sværeste inden for reklame og marketing er at forudse, hvordan en bestemt indsats eller kampagne kommer til at performe. Den indsigt får Liquidminds nu i høj grad med i kassen af værktøjer, for neuro-marketing er den ultimative test af et design eller en kampagne. 

– I stedet for at spørge efter svar kan vi aflæse svaret direkte i forbrugernes hjerner med meget større mulighed for at ramme plet, siger Tanja Falsig.    

Liquidminds har købt 49 procent af BehaviorCPH, og de to parter er allerede flyttet sammen under samme tag på Frederiksberg i København.