Markedsføring tænkte ud af boksen ved årets Markedsføringsdag, og et af de kontante budskaber fra dagen var dette: Marketers bør ikke brække sig ud over medier og platforme for at komme til orde.

Det sagde Andrew Davis, forfatter til ”Brandscaping, unleashing the power of partnerships” fra podiet, hvor lige over 200 deltagere var tæt på at få café latten galt i halsen.

Det har sagt i flere år, provokeret af den ekstreme mængde content, virksomheder og organisationer vælter ud over de sagesløse borgere, kun med det resultat, at ingen længere lytter til budskaberne.

– Stop vomiting on every channel, sagde han helt præcist.

Men det er jo det, rigtig mange marketers gør, assisteret af deres bureauer, der også vil spise ”a slice of the pizza”. Og trangen til at ”brække sig” svarer til den afhængiges craving: Vi vil have mere og mere, snarere end ”bedre og rigtigere”.

Vi fokuserer i ekstremt grad på de højdepunkter af vores kommunikation, snarere end analysere dybden af kommunikationens lavpunkter. De dybe dale trækker mere fra værdien af kommunikationen, end højdepunkterne tilfører.

– What if we stop chasing the next high and focus on what we are building towards?

Fejlene bliver større og større

I en verden, hvor stadig mere indhold distribueres panisk opdager de færreste, at kommunikationens “valleys” bliver dybere og dybere”, jo flere fejlskud, vi leverer, og derfor smadrer vi vore brands – uden at vide det.

Vi er blevet slaver af hastigheden og kvantiteten i den digitale verden.

Som de fleste har gættet, så skærer man kun igennem miseren ved af bruge de gamle marketing-dyder, dog transformeret til de nye værktøjer i arsenalet.

Det gøres fx ved at skabe momentum ud af de dele af kommunikationen, der rent faktisk virker, og det uanset kanalen. Og et helt konkret råd lyder:

– Building momentum is all about WHEN you distribute your content.

Vi forlader Andrew Davis. Hans powerpoints kan hentes hos Dansk Markedsføring. Idet en af hans udgangsreplikker var ganske præcis. Det drejer sig nemlig om at…

– Sustainable groth is built by transferring TRUST from people we know til people we wish we knew.

I kan selv høre, hvor han er på vej hen, ikke mindst I lyset af, at partnerskabs-ordet indgår i hans seneste velskrevne bog.

Vi bringer her et par kærlige spark fra vore dygtige tegner, Carmichael Billingsley, og nogle billeder fra Markedsføringsdagen. Vi håber at se jer igen næste år.