Det var svært ikke at komme til at tænke på børneværelsets farverige byggeklodser, når man for få måneder siden kiggede på Marvelous’ logo og visuelle identitet.

Men i dag har både den visuelle identitet og bureauet selv, nærmest symbolsk, taget skridtet fra børneværelset og ind i de voksnes rækker.

Og ja, det tog sin tid, erkender bureauets nordiske direktør Christian Strand, der i 2013 var hovedmanden bag ideen om, at mediabureauet IUM skulle knopskyde med en kreativ enhed.

– Det lyder måske sært, men det er faktisk først nu, efter fem hæsblæsende år med vokseværk, at det helt er gået op for os, hvilken slags bureau, Marvelous er, siger han og uddyber:

– Vi er gået fra tre mand i Danmark for fem år siden til i dag 70 ansatte i fire lande, så vi har også nået en størrelse og en position, hvor det har været nødvendigt at foretage nogle valg. En proces, der har skærpet vores fornemmelse for hvilken retning, der er rigtig for bureauet – og hvad Marvelous ikke skal.

En meget lang selvopfattelse

Men hvis man nu forventer, at Christian Strand vil afsløre, at Marvelous fremover vil kalde sig ”et reklamebureau” eller ”et kreativt bureau”, så bliver man skuffet.

Bureauet definerer således sig selv på følgende måde: A digital native, data driven, result seeking, SoMe savvy Nordic creative agency … Og det er helt bevidst, at definitionen er blevet temmelig lang: 

– Vi falder ikke ned i nogen af de bokse, bureauerne typisk lander i. Vi udvikler som udgangspunkt heller ikke kampagner i klassisk forstand til vores kunder, det ville ikke være en dækkende beskrivelse af vores arbejde, siger Christian Strand og tilføjer:

– Vi bygger motorer og reasons to speak, der kan drive kommunikationen over længere perioder og i mange lag fra kendskab til konvertering, lyder opskriften. 

Modne kunderelationer

Kreativ direktør Mikkel Stig Christensen, der ligesom Christian Strand har været med til at bygge bureauet op fra starten, siger:

– Der har været tale om en lang kreativ rejse siden 2013, hvor vi – i takt med at digitaliseringen af reklamebranchen er eksploderet – har afsøgt alle hjørner af nye medier og muligheder. Så i dag er vi er klart mere bevidste om, hvad vi går til markedet med.

Og endnu vigtigere: Processen har bidraget til også at modne bureauets kunderelationer, mener Mikkel Stig Christensen:

– Vi har altid været modige og ærlige i vores tilgang til kunder, opgaver og løsninger. Det er noget af det, der definerer os kreativt. Vi tør præsentere det, vi mener, kunden har bedst af – ikke hvad vi tror, de godt tør købe, siger Mikkel Stig Christensen, der fremhæver kortfilmen ”Walter & Alma”, for Microsoft Danmark som et godt eksempel på, hvordan Marvelous tænker og arbejder.

Stærke resultater

Microsoft-filmen – en 30 minutter lang kortfilm med bl.a. skuespilleren Kim Bodnia i hovedrollen – har siden den gik i luften sidste år vundet et hav af priser, både kreative og kunstneriske: Senest guld ved The Internationalist Awards for Innovation in Media i New York.

Filmen er et stykke unbranded content, kreeret ud fra ideen om at vise, hvad Microsofts Office 365-værktøj kan, i stedet for at fortælle det, og projektet skabte inden for det første halve år 14 mio. media impressions og en Return on Ad Spend på 368 procent.

– Det er vi meget stolte af, og Walter & Alma er i virkeligheden summen af den måde, vi tænker kontakt og koncepter på i dag, siger Mikkel Stig Christensen og tilføjer:

– Man modnes i takt med at man finder sit ståsted. Og som tiden er gået, er vi blevet helt bevidste om, hvad det er for en relation, vi tilbyder kunderne. Ligesom vi er blevet endnu mere afklarede om, hvilke personer vi rekrutterer, og hvem vi stiller med i en given situation.

Rebooter kreative teams

Den fornyede klarhed over, hvordan Marvelous’ forretningsmæssige og kreative brikker passer sammen, er for få måneder siden blevet markeret af en ny visuel identitet og positionering. 

– Positionen ”Fearless Thinking. Extraordinary Results” opsummerer fint vores ambitioner og vores tilgang til kommunikation. Vi skal være modige, og vi skal være det sammen med kunderne, men det skal selvfølgelig også give resultater, siger Mikkel Stig Christensen.

Den nye positionering og visuelle identitet er et resultat af et længerevarende projekt på tværs af Norden, hvor det bl.a. har været en vigtig målsætning at finde et fælles nordisk ståsted.

– Vi er ét af få kreative bureauer, der reelt er nordiske med kontorer i alle markeder, og det giver os nogle unikke facetter at spille på. Dels naturligvis i vores arbejde for kunderne, men internt har vi fx også haft succes med at reboote de kreative teams ved jævnligt at tilføre kreative fra andre markeder, siger Christian Strand.

Mediabureau-arv er vigtig

Også de historisk nære relationer til mediabureauet IUM, har Marvelous først i de senere år for alvor fundet det fulde udbytte i: I dag er det nærmest et varemærke for bureauet, at selv de ustyrlige, vilde kreative pitches altid bakkes op af solide data og markedsindsigter.

– Hos os får du aldrig en idé, der kun ligger godt i maven. Den er valideret i data og indsigter, som vi oftest henter hos Mediabrands’ dygtige analyse-, medie- og retail-specialister, siger Christian Strand.

Men det har taget tid at finde ind i rollerne, erkender Mikkel Stig Christensen:

– Jeg var den første med traditionel reklamebaggrund i Marvelous, og i starten skulle vi lige finde hinanden på tværs af branchebaggrunde. Men alle har rykket sig, så i dag drager vi store fordele af vores tætte samarbejde. Og vi respekterer hinandens kompetencer. 

Digitale og agile

Mange marketingchefer efterlyser i dag agilitet, og her mener Christian Strand og Mikkel Stig Christensen, at Marvelous har gode kort på hånden, på trods af, at det efterhånden er en selvfølgelighed.

– I dag kan virksomhederne ikke altid vente på en stor tung proces, de skal udkomme på mange platforme og hurtigt, og det mener vi i al beskedenhed, at vi er dygtige til at hjælpe dem med, siger Christian Strand. 

Og det ser ud som om, Marvelous-direktøren har noget at have sin vurdering i: 

I den seneste udgave af MyImage-analysen fra MyResearch sender de danske annoncører for andet år i træk Marvelous ind på førstepladsen på parameteret: ”Gode til digitale løsninger” – og det foran bureaunavne som Zupa og Hjaltelin Stahl.

– Det er vi selvfølgelig meget stolte af. Og det fortæller os, at vi med tiden har fået den position hos annoncørerne, som vi gerne vil have, og som vi faktisk gik efter for fem år siden, slutter Christian Strand.

Fakta

· 2013: Marvelous lanceres af mediabureauet IUM

· 2014: Åbner kontor i Stockholm

· 2015: Åbner kontor i Oslo og Helsinki

· 2016: Marvelous fusionerer med reklamebureauet LoweFriends

· 2018: Marvelous tæller i dag omkring 70 ansatte i Norden. Heraf sidder godt 30 personer i København

· Bureauet er storleverandør af film-content til sine kunder og producerer i gennemsnit én film hver uge.

· Blandt kunderne ses: Microsoft, Københavns Lufthavn, Sygeforsikringen ”danmark”, Orkla, Knuthenborg Safaripark, Netto, LEGO, Danske Bank, Continental og Rezidor Group.