Det er regnskabssæson, og somme tider kan det være vanskeligt at hitte rede i virkeligheden, når især mediebureauerne afleverer deres tal.
 
Bare et eksempel: Mediabrands og IUM i Danmark er som mor og datter og en del af den internationale IPG-koncern. De har netop sendt deres regnskab for 2017 ind, og her viser det sig, at IUM lægger 10 mio. kr. på bundlinjen, det samme som i 2016, mens Mediabrands kun opgiver 3,7 mio. kr. som årets resultat.
 
Vi beder Michael Thim, CEO for Mediabrands, udlægge teksten for os.
 
– Jeg kunne jo godt juble over det ene regnskab, og græde over det andet. Sandheden er, at det svarer lidt til, at højre og venstre hånd vasker hinanden, siger Michael Thim.
 
Prøv at uddybe?
 
– Sagen er den, at vi er i en proces, lige som de fleste andre mediebureauer, hvor vi samler kompetencerne hen ad vejen. I dette tilfælde (2017-regnskabet) er en række opgaver og aktiviteter flyttet mellem IUM og Mediabrands.
 
– Men når Mediabrands-regnskabet ser så relativt trist ud, skyldes det, at vi mistede en meget stor kunde ultimo 2016, mens vi hen over 2017 nok vandt en del gode kunder såsom Carlsberg, Lego og Mentos, men desværre slår disse nye kunder først igennem i 2018.
 
Og samlet set?
 
– Jeg havde da gerne set et bedre 2017 resultat, men når det er sagt, er jeg alt andet lige tilfreds med regnskabet, ikke mindst fordi vi som de fleste andre har investeret massivt i digitale og analytiske kompetencer, og derfor føler os ganske trygge omkring i år og de kommende år, slutter Michael Thim.
 
Nøgletal Mediabrands Danmark A/S 2017/ 2016
 
(Mio. kr.) 
  • Bruttofortjeneste: 77/ 81,1
  • Årets resultat: 3,7/ 10,2
  • Egenkapital: 77/ 74
  • Antal medarbejdere: 122/ 118