KLUMME: Bureauet KONXION afholdt i fredags sin årlige konference, i år under navnet Modern Marketing Circus i Aalborg Kongres & Kultur Center, hvor alt inden for moderne marketing blev vendt og drejet.

Men hvorfor kalde det et Circus? Det er jo noget med overbetalt pjat og pjank. En kaotisk manege, hvor alle kæmper om at tryllebinde – eller i det mindste bare fastholde – publikums opmærksomhed.

Altså helt som medielandskabet i disse år og derfor måske ganske passende?

Dagens talere ved eventen slog ikke alle på samme tromme, men ironisk nok var alle enige om en ting: Hold fokus.

Vi tager den lige fra begyndelsen…

Knud Romer fortalte om … Knud Romer

Knud Romer gik med knusende ro som den første ind i manegen, og han tog tilhørerne med på en opsigtsvækkende tur gennem sit eget CV. Han talte os gennem årtiers anekdoter fra det københavnske bureauliv, de bedste cases og vigtigheden af at spejle slutkunden.

Slutteligt indprentede Romer dagens knap 500 deltagere, at skandaler – der er berømmelsens mor – skal doseres med omhu.

17 års studier i litteraturvidenskab, et indgående kendskab til det parisiske kloaknet og en smuttur omkring distriktspsykiatrien. Knud Romer er en mand med mange historier på hjerte og i sandhed godt selskab.

Opsang fra Jesper Kunde

Fra Kunde & Co fløj Jesper Kunde så ind i manegen med en kærlig opsang til publikum. Der er for megen fokus på den nederste del af tragten, på salget. Det vigtigste er stadig et solidt brand, og du skal ikke være bange for at være konsistent: Bygger du det rigtige koncept op, så holder det snildt 10 år.

I dag er beslutningsprocessen digital, men de fleste køb foretages fysisk, så branding er stadig vigtig. 

Derefter tryllede mentalisten Henrik Svanekiær underkæber ned på stribe. Al marketing handler jo om at analysere mennesker og forudse deres træk, og det tog Svanekiær lige et skridt videre i et underholdende show, der måske nok var mere finurligt end fagligt, men det gjorde sig godt under dække af prædikatet ”kreativt indspark”. 

Craven og Fisk

Således opmuntret fortsatte vi til en oplagt Robert Craven, der lagde ud med et spørgsmål: “Hvad afholder dig fra at få det optimale ud af din forretning?” Tid, penge, krævende kunder svarer de fleste, men måske er det nærmere dig selv?

Problemet er frygten. Slip den og gør noget. Ting sker ikke, fordi vi gerne vil have det til at ske, ønsker det inderligt eller skriver det i en handlingsplan. Ting sker, når vi handler.

Hans anden kæphest hedder kundeservice, og her er der ifølge Mr. Craven plads til forbedringer i stort set alle brancher. 

Forfatter til supersællerten “Gamechangers”, Peter Fisk, var sidste mand i manegen, og han præsenterede en kavalkade af virksomheder, der revolutionerer brancher og formår at ændre spillet.

Peter Fisk slog på tromme for at tænke nyt og turde nyt. Særligt de mindre virksomheder ser Peter fisk store muligheder for; de skal være agile og eksperimentere.

Summa summarum kommer her

Talernes hovedpointer kan sammenfattes til:

Knud Romer: Produktet er forbrugerens omvej til sig selv. Markedsføring handler om at mestre spejlingen.

Jesper Kunde: Man må ikke kun fokusere på den nederste del af tragten, det er vigtigt, at man forstår og differentierer sit brand, fordi stærke brands konverterer markant bedre i bunden af tragten.

Robert Craven: 85 pct. vil betale mere for en ekstraordinær kundeservice, det er her, du fremover skal differentiere dig fra konkurrenterne.

Peter Fisk: Udfordr din hjerne og dit team til at tænke innovativt og stort. Din virksomhed skal ikke blive 10 pct. bedre, når den kan blive 10 gange bedre.

2018 blev med andre ord skudt i gang med manér i Aalborg Kongres og Kultur Center. Morgendagens marketeers skal målrette indsatsen og måske endda tilbage til nogle af de gamle dyder, så vi undgår fragmenterede kunderejser, men i stedet ser stærke brands, der har gjort sig grundige overvejelser omkring strategien – og følger den til dørs.