Formedelst den nette sum at 2,3 mia. dollar – tæt på 15 mia. danske kroner – købte verdens fjerdestørste bureau-gruppe, Interpublic Group, forleden den globale data-marketing virksomhed Acxiom.

Opkøbet betyder, at IPG Mediabrands, der i Danmark bl.a. omfatter bureauerne IUM, Marvelous, Reprise og Cadreon, har fået en ny data-søster, men hvad betyder det i praksis – for de danske bureauer i gruppen og for kunderne?

- Det er primært et klart og tydeligt signal til markedet fra koncernens side, om at vi har viljen til at være frontløbere, når det gælder data drevet marketing. Og klart en styrkelse af gruppens offering på det område på globalt plan. Men set med danske og nordiske briller betyder det i praksis ikke det helt store, siger Chief Digital Officer Michael Ingemann fra Mediabrands.

Hvorfor ikke?

- Fordi vi i forvejen er førende i Norden på området. Vi er allerede meget progressive, når det gælder data, indsigt og evnen til at aktivere kundernes data, så jeg mener ikke, det kommer til at ændre på det, vi tilbyder vores kunder allerede i dag.

På vej i den rigtige retning

Mediabrands og Acxiom Marketing Solution kender hinanden ganske godt i forvejen, idet parterne gennem det seneste års tid har haft et strategisk partnerskab.

Og Axciom har desuden været en hjørnesten i Interpublic-gruppens opbygning af sin Audience Management Platform, der har været en solid USP for koncernen, når man har deltaget i globale pitches. 

På globalt plan er opkøbet derfor et betydningsfuldt skridt. Analytiker Brian Wieser fra Pivotal Research Group siger til Adweek, at nyheden bør dræbe de spekulationer, der tidligere måtte have været om, at IPG skulle være på vej til at blive solgt.

- Konklusionen her er, at IPG er villige til at investere. Punktum. Det har de ikke gjort i 20 år, så dette her indikerer, at gruppen er styrket og forbliver selvstændig, siger han til mediet.

Michael Ingemann mener også, at der ligger en klar signalværdi i købet, rent strategisk:

- Det er en styrkelse af den tilgang, vi allerede har på vores ydelser i Danmark og Norden. Og dermed i virkeligheden en understregning af, at vi her i regionen allerede er på vej i den rigtige retning.