Hjaltelin Stahl fastholder positionen på imagetronen for reklamebureauer i årets udgave af MyImage, der laves af MyResearch i samarbejde med Dansk Markedsføring.

Det er tredje år i træk, at Hjaltelin Stahl indtager 1. pladsen, men i år får bureauet kamp helt hen til målstregen af &Co., som i år har overhalet Kunde & Co, der dog samlet set står ualmindelig stærkt i samtlige MyImage-analysens syv år.

Men lad os først høre fra vinderen blandt reklamebureauerne, Hjaltelin Stahl.

Hvordan scorer man hattrick?

- Det korte svar er held og kultur, siger  Steffen Hjaltelin, stifter af Hjaltelin Stahl.

Held og kultur?

– Fra starten for 13 år siden satsede vi alt på, at digitaliseringen ville skabe et hav af platforme, og at kunsten ville blive at binde kommunikationen sammen på tværs af disse platforme. For at være rustet til det, gik vi fra begyndelsen efter de allerbedste folk med digital og dialog-ekspertise. Det skulle vise sig at være rigtigt. De valg var de heldige.

– Senere, da omnichannel-tankegangen for alvor omsider slog igennem hos kunderne, var vi rustet til at lave kommunikation i stor skala på tværs af stadig flere kanaler.

– Vi var store nok til at have kritisk masse på de forskellige specialkompetencer og skulle altså ikke begynde at hyre folk fra bunden. Vi stod godt placeret i markedet på det rigtige tidspunkt. Det var også heldigt.

Og kulturen?

– Vi har altid set os selv som et hold af samarbejdende specialister. Med fokus på HOLD. Vi har aldrig ønsket egoer, der sætter sig selv over holdet. Alle har respekt for hinandens kompetencer. Uanset om man er idé-udvikler, it-udvikler, designer, filmproducent, kontaktdirektør eller…

– Den grundindstilling har hjulpet os i den nye medievirkelighed. Ingen kan på egen hånd lave god kommunikation på 10 forskellige kanaler.

Så den kultur har på påvirket leverancerne?

– Ja, præcis. Både kolleger og kunder mærker vore værdier ganske tydeligt. Og lige siden bureauets start har vi hver 4. måned haft samtaler med hver enkelt kollega, hvor vi taler om, hvordan den enkelte og bureauet kan udvikle sig sammen.

– År efter år har vi skabt teams, der med åbent sind lytter til hinanden. Det er de værdier, samtidig med at vi har fundet sindssygt dygtige medarbejdere, der køber ind i værdierne, som har skabt en kultur, der giver bonus i MyImage-analysen tre år i træk.

Målfoto afgør 1. pladsen

Men bureauet bliver virkelig udfordret i år. &Co har rykket sig betydeligt, og har ikke bare overhalet Kunde & Co på 2. Pladsen. Bureauets score er gået så meget frem, at de puster Hjaltelin Stahl i nakken, og snart skal målfoto til for at finde vinderen.

At &Co er gået frem forekommer ikke helt uventet. Bureauet har opnået meget stor synlighed gennem arbejde for Momondo og TV 2, der er belønnet ved danske og internationale awards i et omfang, ingen andre danske bureauer kan matche.

Awards giver ikke i sig selv et bedre image, men noget tyder altså på, at der er tale om cases, som også bemærkes hos annoncørerne.

&Co går frem på både Brandstyrke, der bygger på kendskab, og spørgsmålet, om annoncørerne ville overveje dem til en pitch, samt på Brandposition, der bygger på bedømmelsen på 9 kvalitative parametre.

Lysten til at invitere &Co til en pitch er steget sideløbende med, at Hjaltelin Stahl har tabt lidt momentum her, og det betyder, at &Co faktisk nu topper på Brandstyrke.

Tre stærke bureauer skiller sig ud

Når det gælder de kvalitative parametre er Hjaltelin Stahl dog fortsat klart i spidsen. Bureauet topper, når det gælder at være gode til at skabe resultater og gode til at integrere kommunikationsløsninger, og er desuden nr. 2 hvad angår strategisk styrke, samt nr. 3 hvad angår at være god til digitale løsninger.

&Co optræder blandt de kvalitative parametre kun på top tre på kreativ styrke. Her er man nr. 2 efter Robert/Boisen & Likeminded, der har toppet denne disciplin de sidste syv år.

Selvom det ikke er blevet til mange top-3 pladser, så er &Co dog rykket så meget frem i de kvalitative parametre, at det er blevet til en samlet 2. plads.

Imagetronen blandt reklamebureauer afgøres i det store og hele blandt Hjaltelin Stahl, &Co og Kunde & Co.

Disse tre bureauer har i de senere år skilt sig ud, og hvad angår Kunde & Co, så har bureauet taget ejerskab på den strategiske styrke. Bureauet har toppet den de sidste 7 år.

Bureau-størrelse har betydning

Fra disse tre er der et stykke ned til Robert/Boisen på 4. pladsen, der fører an i en kvartet der består af Envision, Advice og Brandhouse. De fire bureauer ligger tæt, og der skal ikke flyttes meget i score, før stillingen ændres.

I år er den indbyrdes stilling dog ret stabil – bortset fra, at Brandhouse har taget et lille hop fra 9. til 7. pladsen.

Engang så urørlige Wibroe, Duckert & Partners har i år fået et lille comeback. Sidste år røg man helt ud af top-10, men man er vendt tilbage i år.

Værre ser det ud for et de andre klassiske bureaubrands. Bates Y&R er faldet stærkt tilbage og befínder sig nu i bundgruppen.

MyResearch har også skabt en model, hvor scoren i MyImage sammenholdes med bureauernes bruttoavance. Et stort bureau må generelt forventes også at være et større brand, og på den måde kan man se på, hvem der over- eller underperformer.

Her ryger &Co helt til tops efterfulgt af Robert/Boisen & Likeminded og Another.

Selvom Hjaltelin Stahl er en del større, så befinder bureauet sig dog fortsat i den gruppe på syv reklamebureauer, der overperformer.

– Modellen er på mange måder et marketingværktøj for bureauerne. Den siger noget om det potentiale, der er i brandet, siger adm. dir. Mogens Østergaard, MyResearch.

– Har man en bedre image placering i forhold til placering målt på bruttoavance, burde der være et potentiale for yderligere vækst. Omvendt burde det være et opråb om behov for yderligere branding såfremt bureauet underperformer, slutter Mogens Østergaard.

Top 10 MyImage, samlet. I parentes placeringen sidste år

1. Hjaltelin Stahl (1)

2. &Co (3)

3. Kunde & Co (2)

4. Robert/Boisen & Likeminded (4)

5. Envision (5)

6. Advice (6)

7. Brandhouse (9)

8. Wibroe, Duckert & Partners (14)

9. Nørgård Mikkelsen (12)

10. Uncle Grey (10)

Top 5, Brandstyrke.

1. &Co (2)

2. Hjaltelin Stahl (1)

3. Kunde & Co (3)

4. Brandhouse (9)

5. Envision (5)

Top 5 Brandposition

1. Hjaltelin Stahl (1)

2. &Co (9)

3. Robert/Boisen & Likeminded (2)

4. Kunde & Co (5)

5. Advice (8)

Top 3 MyImage, kvalitative udsagn. God forståelse for kundernes forretning.

1. Marketsquare (2)

2. Agency Spring (1)

3. Advice (11)

Gode til at skabe resultater

1. Hjaltelin Stahl (1)

2. Robert/Boisen & Likeminded (3)

3. Yellow (10)

Strategisk stærke

1. Kunde & Co (1)

2. Hjaltelin Stahl (3)

3. Mensch (4)

Gode til at integrere kommunikationskanaler

1. Hjaltelin Stahl (4)

2. Advice (3)

3. Black Rabbit (19)

Gode til at samarbejde med andre bureautyper

1. Yellow (4)

2. Crispin Porter + Bogusky Cph (8)

3. Boye & Spellerberg (1)

Gode til digitale løsninger

1. Marvelous (1)

2. Zupa (4)

3. Hjaltelin Stahl (5)

Kreativt stærke

1. Robert/Boisen & Likeminded (1)

2. &Co (2)

3. Wibroe, Duckert & Partners (5)

Gode til forbrugerindsigt

1. Envision (1)

2. Marketsquare (11)

3. Nørgård Mikkelsen (5)

Gode til at analysere og anvende data (ny kategori)

1. Nordlid

2. Kunde & Co

3. Marketsquare

Du kan læse mere om analysen og bestille rapporten her.

Har du lyst til at møde repræsentanter for de bedste danske bureauer og høre en af verdens skarpeste bureauchefer, Ajaz Ahmed, fra AKQA kigge ind i reklamemarkedet, så læs mere her.