I 2014 overtog Magnetix førstepladsen i MyImage-analysen for digitale bureauer - og siden har bureauet ikke set sig tilbage.

Analysen, der produceres af MyResearch sammen med Dansk Markedsføring, placerer dermed for femte år i træk Magnetix som topscorer, når annoncørerne skal bedømme de digitale bureauer.

Kigger man på selve scoren, er bureauet da også aldeles suverænt: Der er Magnetix – og så er der alle de andre. Og det glæder de sig ikke overraskende over hos det nu snart 18 år gamle bureau:

- For os er en topplacering i MyImage den bedste hæder at vinde, da der er tale om markedets og kundernes samlede bedømmelse af os over et helt år. Vi har jo slået os sammen med Isobar, og vi har da været spændte på at se, om vi kunne holde kadencen med en større organisation. Så vi er stolte over at ligge i top for femte år i træk, siger CEO og grundlægger Martin Bochineck.

En foranderlig spilleplade

Og Magnetix er da også en succeshistorie - som hånd i hånd med en tilsvarende stærk økonomisk udvikling rummer både flot vækst og en solid indtjening.

Men konkurrencesituationen i dag er en ganske anden end i 2009, hvor MyImage startede, siger Martin Bochineck:

- I dag er digitalisering på alles læber. Traditionelle reklamebureauer bliver “digitale reklamebureauer”. Store konsulenthuse køber kreative bureauer. Facebook æder internettet - og annoncemarkedet med. GDPR river tæppet væk under en hel industri af mere eller mindre renskurede “adtech” spillere. Og hver gang én af de store køber og integrerer en ny martech leverandør, dukker der 20 nye, innovative start-ups op.

Og med det mener du?

- At vi af alle kræfter prøver at hjælpe vores kunder på denne foranderlige spilleplade. Og udmærkelsen ved MyImage er et tegn på, at vi gør noget rigtigt.

Men hvor Magnetix har hevet den topplacering efter den anden hjem i MyImage-analysen, så har udviklingen været anderledes for Creuna.

Creuna taber pusten

Det var netop Creuna - engang Danmarks største og kendteste digitale bureau - som Magnetix i 2014 overtog førstepladsen fra, men allerede dengang var Creuna præget af økonomiske problemer, og det er fortsat siden.

Brandet var dog så stærkt, at det kun langsomt gav sig udslag i MyImage, hvor bureauet trods de økonomiske genvordigheder er forblevet i Top 5 på Brandstyrke, og faktisk stadig topper på kendskabs-parametret som Danmarks mest kendte digitale bureau.

I begyndelsen af 2017 fik bureauets dårlige økonomi dog en markant konsekvens. Man lukkede i København, så det nu alene var den veldrevne enhed i Aarhus, der repræsenterede Creuna i Danmark.

Og nu kan man så også konstatere, at Creuna begynder at sakke bagud i MyImage, hvor bureauet falder fra en 4. til en 10. plads – en placering, som endda fortsat er høj i forhold til bureauets størrelse:

For når MyResearch sammenholder bureauernes størrelse med deres score i MyImage, så står Creuna faktisk fortsat som et bureau, der overperformer, forklarer adm. direktør Mogens Østergaard, MyResearch:

- Regnemetoden er mest et marketingværktøj, der kan identificere et brandingmæssigt potentiale. Det kan dog også vise en risiko, og det er Creuna nok et eksempel på. Men bureauet har dog fortsat et brand, som kan bruges, hvis man evner at gøre det, siger han.

Men mens Creuna glider ned til en 10. plads, så er der andre, der rykker ind som nye på pladserne efter Magnetix. Og her er stillingen meget tæt.

Tæt løb fra 2 til 5

På 2. og 3. pladsen kommer i år henholdsvis IIH Nordic og Hello Group ind – op fra henholdsvis en 5. og en 6. plads sidste år.

Sidste år lå 1508 og Think (der dengang hed Think! Digital) på disse to pladser.

Både IIH Nordic på 2. pladsen og DIS/Play, der i år indtager 5. pladsen, hører desuden til årets højdespringere, mens Think og og Hello Group også sidste år var på Top 5.

IIH Nordic vinder frem på både Brandstyrke, der udtrykker kendskab og lyst til at invitere til pitch, samt Brandposition, der bygger på udsagnet på ni kvalitative parametre.

DIS/Play, er lige over sommeren blev overtaget af en af verdens store og meget anerkendte digitale bureaugrupper, AKQA. vinder mest frem på Brandstyrke.

Bureauet har i de seneste par år opnået en imponerende økonomisk vækst og har i dag en størrelse, som betyder, at det i MyImage performer som forventet.

På performance ligger IIH Nordic som det næstmest overperformende efter Magnetix, mens det tredje mest overperformende er Think.

Et relativt nyt bureau, der markerer en betydelig succeshistorie med flot vækst siden sin start, og i dette års MyImage-analyse slår det faktisk Magnetix på Brandposition.

Til gengæld er det langt bagefter Magnetix på Brandstyrke – formentlig fordi man har skiftet navn fra Think Digital til Think: Erfaringen fra MyImage viser, at selv små navneskift kan være kostbare på kendskab.

I øvrigt bemærkes, at Wunderman er flyttet fra reklamebureaugruppen til de digitale, og resultatet er blevet til en samlet 6. plads.

Wunderman er, lige som Magnetix, en enestående økonomisk succeshistorie – bureauet er reelt større end Magnetix – men når det gælder brandet, så er man langt efter Magnetix, og bureauet underperformer da også, når image sættes over for bruttoavance.

Årets topresultater fra MyImage for digitale bureauer (Parentes er placering sidste år)

Top 5 MyImage, digitale bureauer, samlet stilling

- Magnetix (1)
- IIH Nordic (6)
- Hello Group (5)
- Think (3)
- DIS/Play (11)

Top 5 – Brandstyrke, digitale bureauer

- Magnetix (1)
- Hello Group (6)
- Creuna (2)
- IIH Nordic (5)
- Wunderman (Ny)

Top 5 – Brandposition, digitale bureauer

- Think (3)
- Magnetix (1)
- Pentia (12)
- IIH Nordic (9)
- Vertica (2)

Top 3 - Kvalitative parametre, digitale bureauer

Gode til at skabe resultater

-Vertica (1)
- IIH Nordic (10)
- Magnetix (2)

Strategisk stærke

- Think (3)
- Magnetix (1)
- Novicell (13)

Gode til at integrere kommunikationsløsninger

- Think (8)
- Magnetix (2)
- Subsero (Ny)

Gode til at samarbejde med andre bureautyper

- Vertica (5)
- Think (1)
- Hello Group (10)

Kreativt stærke

- 1508 (2)
- Frankly (3)
- Think (4)

Har mange digitale specialkompetencer

- Pentia (4)
- Magnetix (2)
- Hesehus (16)

Gode til at anvende den seneste digitale viden

- Think (2)
- IIH Nordic (10)
- No Zebra (Ny)

God forståelse for kundernes forretning (Ny)

- Think
- Vertica
- Novicell

Gode til at analysere og anvende data (Ny)

- IIH Nordic
- Atcore
- Think

Du kan læse mere om analysen og bestille rapporterne hos MyResearch.