D&AD har kåret North Alliance (NoA) som verdens tredjebedste uafhængige kommunikationsnetværk. Den hæder bliver næppe mindre nu, hvor NoA har købt digitalbureauet Hello Group, der med sine samlet otte Danish Digital Awards hører til den tunge ende af de specialiserede bureauer.

NoAs CEO Thomas Høgebøl siger om købet og startegien bag således:

– De sidste år har været præget af store omvæltninger på det norske og svenske marked, og nu står det danske marked for tur, siger Thomas Høgebøl, der for knap år siden var initiativtager til dannelsen af North Alliance.

– Vi ejer allerede det danske kommunikationsmarkeds Real Madrid, reklamebureauet & Co., der er det mest vindende bureau i Norden. Nu køber vi det danske Barcelona, digitalbureauet Hello Group, fortsætter Høgebøl, og han er ikke i tvivl om, at det danske reklamemarked vil blive konsolideret yderligere i de kommende år.

Voldsom vækst

Da North Alliance indtog det danske marked i 2014, havde & Co. 30 ansatte. På knap 4 år er NoA i Danmark med udgangspunkt i & Co. vokset til 150 ansatte, har tredoblet omsætningen og etableret sig som Nordens førende reklamebureau.

Hele 11 løver vandt NoA-familien ved sidste års Cannes Lions-festival, dertil hentede netværket 9 statuetter ved seneste Clio Awards og 2 ud af årets 24 Facebook-awards. Samtidig har North Alliance etableret selskaberne Great Works og Bold i Danmark og er medstifter af konsulenthuset Clay.

– Vi har været igennem en enorm udvikling i Danmark, og med Hello Group som en del af familien, bliver vi en af de stærkeste på markedet.

– Hello Group har udviklet sig fantastisk kreativt og har samtidig næsten fordoblet omsætningen de sidste to år. De vandt 2 guld og 2 sølv ved årets Danish Digital Awards, og de vandt både guld og publikumspris til Danish Internet Awards, siger Høgebøl.

Dialogen begyndte allerede i januar

Hello Group er et af landets højest profilerede digitale bureauer, og nu sigter de mod at blive et af Nordens bedste som en del af North Alliance.

– Vi har fulgt North Alliance siden starten, og er imponerede over, at NoA på rekordtid har formået at etablere sig som en af Nordens største spillere og et af verdens bedste uafhængige reklamenetværk, siger CEO i Hello Group, Jakob Langemark.

Dialogen mellem NoA og Hello Group blev etableret i januar, og parterne fandt hurtigt fælles fodslag.

– Med NoA på holdet får vi det internationale aftryk, vi har brug for, så vi kan udvikle os yderligere, og samtidig stiller det os stærkere i kampen om de dygtigste ansatte. Vi ser frem til at udveksle kunder og idéer med resten af NoA-familien, både i Norden og i USA, slutter Jakob Langemark.

50 pct. cash og 50 pct. medejerskab

NoA’s opkøb i Danmark er foregået efter samme skabelon, nemlig det Thomas Høgebøl kalder for ”at skynde sig langsomt” strategien. Netværket kigger omhyggeligt på markedet, før de henvender sig for at købe nye bureauer op.

Når parterne er enige om prisen, får ejerne af det nye medlem af familien, i dette tilfælde Hello Group, udbetalt 50 pct. af værdien, mens 50 pct. indgår som en andel af NoA.

– Du får ikke konkrete priser at vide, men vi betaler ikke premium for vore bureauer. Til gengæld får de en betydelig andel af den vækst, de bliver en del af. Begge parter har et fornuftigt incitament med den model, slutter Høgebøl.

I Danmark består NoA-familien nu af 150 medarbejdere fordelt på & Co., Great Works, Bold, Clay og altså Hello Group.

Fakta North Alliance

  • NoA blev stiftet i januar 2014, og netværket og består nu af reklamebureauerne Anorak (Norge), Åkestam Holst (Sverige), Round & Round (Sverige) og &
Co. (Danmark).
  • Tech- & design-selskaberne Making Waves (Sverige, Norge, Polen og USA) og Bold og Great Works (Sverige, Norge og Danmark).
  • Derudover er NoA medejer af bureauerne Clay og Evidence Strategy.
  • I 2017 blev Åkestam Holst årets bureau i Sverige, Anorak årets bureau i Norge og & Co. årets bureau i Danmark.
  • Det er første gang, et netværk har bedste bureau i alle tre lande.

  • På små 4 år er NoA blevet et af Nordens største kommunikationsnetværk med en milliard norske kroner i omsætning i 2016.
  • Thomas Høgebøl, som har en fortid hos McCann Worldgroup, tog sammen med Helge Onsum initiativet til NoA.

  • I 2013 lagde den finske investeringsfond Capman det økonomiske fundament ved som partner at gøre opkøbene og konsolideringen af syv førende bureauer i Norden muligt.
  • Capman ejer stadig mere end 60 pct. af aktierne, mens over 100 partnere ejer de resterende aktier.
  • NoA har efter købet af Hello Group cirka 730 ansatte.