Den fællesnordiske indkøbsorganisation Coop Trading har det seneste år givet deres masterbrands, Coop og Rainbow, en designmæssig modernisering, men også det nordiske low-price-brand X-tra trængte til at få et ansigtsløft.

Derfor indbød man tre bureauer med emballagedesign og detailkendskab blandt specialerne til en bureaukonkurrence, og det blev Kolding-bureauet Markant, der løb med sejren.

Opgaven omfattede udvikling af et nyt fællesnordisk emballagedesign for X-tra samt implementering af designet på udvalgte kategorier til Danmark, Norge, Sverige og Finland og resultatet kan allerede nu findes på butikshylderne i Norden.

- Det har været en spændende opgave, fordi vi kunne bruge vores erfaring og indsigt i detailhandlen i hele Norden. Derudover har opgaven fordret viden om de mange praktiske udfordringer, der er forbundet med at udvikle et design, der skal kunne holde i flere lande på samme tid, siger Bente Frank, der er kontaktchef i Markant Reklamebureau.

Hun tilføjer, at Markant har et stærkt team med stor erfaring inden for emballage- og fødevare-kommunikation, og at netop det var blandt årsagerne til, at man vandt opgaven.

Senest har teamet også stået bag design og udrulning af 700 varenumre under de to brands Coop og Rainbow til Danmark, Norge og Finland.

Dertil kommer redesign og udrulning af udvalgte kategorier inden for Coops økologi/omtanke brand, Änglamark samt udarbejdet emballage- og kommunikationskoncept til Valsemøllens nye danske melserie ”Dannevirke”, der også netop er kommet på hylderne i Coops butikker.