Fødevarebranchen mærker forandringens vinde blæse, men heldigvis er det sådan, at forandring engang imellem fryder.

Forandringer og værdien af dem er et af temaerne på Commerce Ahead-konferencen, hvor deltagerne bl.a. vil opleve markedsføring, der har gjort både indtryk og en forskel i et omskifteligt marked.

Katrina Dodd, der er seniorkonsulent hos Contagious, et virkelig skarpt konsulenthus og bureau, deler her nogle af de cases, hun folder ud på konferencen.

De handler om følelsesmæssig markedsføring, kløgtige kundeoplevelser og fortrinlig brug af teknologi.

At gøre en råvare personlig

Det australske dåsemadsfirma SPC var i store vanskeligheder, efter at udenlandske konkurrenter med uren og sygdomsfyldt dåsemad havde skabt usikkerhed om fødevaresikkerheden i hele branchen.

Som svar søsatte SPC en kampagne, der fokuserede på de lokale, australske bønder, som producerer maden. Billeder af de bondefamilier, der havde dyrket dåsens indhold, blev de bærende billeder på etiketterne.

Samtidigt lavede SPC en online-video om den enkelte bonde, hvor han talte om sin tilknytning til jorden, ligesom hashtagget #myfamilycan blev taget i brug på de sociale medier. Det var endda muligt for brugere af kampagnens hjemmeside at få plantet et træ, der var dedikeret til dem, i bøndernes plantager.

– Den enkle idé om at fortælle en autentisk og personlig historie på en ny måde, gik rent hjem hos australierne, og kampagnen blev en kæmpe succes. SPC oplevede en stigning i salget på 17 procent, og brugere involverede sig i kampagnen over én million gange, siger Katrina Dodd.

”My Family Can” kampagnen er skabt af Leo Burnett Sydney og har vundet et hav af Grand Prix’er og guld-awards ved asiatiske reklamefestivaler. Se en af filmene her:

Friskpressede kundeoplevelser

Intermarché, en fransk supermarkedskæde med tætte forbindelser til sine bønder og leverandører, fandt i samarbejde med bureauet Marcel på en veludtænkt kundeoplevelse, som skulle adskille dem fra konkurrenterne og tiltrække de yngre kunder i byerne.

Der sælges dagligt 225.000.000 liter appelsinjuice i Europa, og Intermarché udviklede sit eget juicemærke, som blev fremstillet i selve butikkerne, så der gik endnu kortere tid mellem produktionen, og at juicen havnede på hylden. Navnet på etiketten var endda det præcise klokkeslet, drikken blev presset, så det skiftede hvert eneste minut.

– Kampagnen pustede til idéen om, at de friskeste råvarer fås i Intermarché. Mens kampagnen løb af stablen, kom der 25 procent flere kunder i butikken, og salget af frugt og grønt steg med 30 procent. Ifølge bureauets tal havde kampagnen 50 millioner visninger – på første dag alene, siger Katrina Dodd.

Se med her:

Carlings sympatiske knap

Det engelske bryggeri Carling interagerede på en interessant måde med kunderne. Metoden, de har benyttet, ligner Amazons Dash-knap, men med afgørende forskelle.

Dash-knappen er en fysisk trykknap, du kan sætte rundt omkring i dit hus til at hjælpe dig med at huske at få genopfyldt køleskab, vaskerum og pulterkammer. Når man trykker på knappen, bliver den tilknyttede vare tilføjet din indkøbskurv hos Amazon.

Det virkelig smarte i denne mulighed er naturligvis, at knappen flytter købsbeslutningen væk fra hylderne i butikkerne – og dermed fjerner konkurrenter og slagtilbud fra processen.

Carling er en masseproduceret øl, der ofte konkurrerer på pris. For at give mærket en synlighed udenfor supermarkedernes gange og hjemmesidernes varelister, udviklede Carling en knap, der ligner Dash-knappen, som de forærede kunderne, når de købte en kasse øl.

For det første gav det kunderne incitament til at købe Carlings, og for det andet øgede det bryggeriets chance for at være tydelige i forbrugernes bevidsthed under fremtidige indkøb, når de nu belejligt sidder på tørstige kunders køleskabe.

– En anden bemærkelsesværdig ting ved Carlings knap er, at kunderne kan indstille den til deres favoritsupermarked. De behøver ikke at være fastlåst i én forhandlers økosystem, som man bliver med Amazons knap.

– Carling lader deres partnere i detailhandlen fastholde – og konsolidere – det eksisterende forhold til kunderne. Det virker som en sundere måde at gøre forretning på, end det vi har set med Amazon, bemærker Katrina Dodd.

Du kan høre mere til hende og Contagious’ inspirerende verden til Commerce Ahead i København 14. juni. Konferencen er arrangeret af Creuna. Læs mere her.