De fleste danskere vil nikke genkendende til Riberhus-sloganet ”lidt bedre end andre gode oste” – og Arla-osten hører uden tvivl til blandt de mest velkendte oste-brands i landet.

Men selv om man er kendt, skal man stadig følge med tiden, og derfor søsatte Arla sidste år, i samarbejde med designbureauet IDna Group, et omfattende revitaliserings-projekt, som skulle munde ud i et re-design af hele Riberhus-porteføljen.

Målet var, forklarer Iben Stenholm, Senior Brand Manager hos Arla, at styrke positioneringen, udtrykke brandets stærke og historiske craftmanship-dna, og at optimere navigationen på tværs af de forskellige varianter:

-  Vi havde et ønske om at styrke vores position i kategorien for at sikre vækst fremadrettet. Her spiller det stærke Riberhus dna en vigtig rolle, og vi ville gerne have det tydeligere frem. Samtidig skulle navigationen i hylden styrkes. Vores kerneforbrugere er traditionsbundne, så det er vigtigt for os, at sikre, at de stadig kan genkende Riberhus-brandet i køledisken, men med et kvalitetsløft, der bedre formidler vores dna.

Ostemageren til tops

I det nye design bemærkes især, at Riberhus-navnet får mere vægt, idet Arla-navnet rykkes ned i bunden, ligesom ”ostemageren” er flyttet op som en del af logoet. 

I øvrigt helt i tråd med sidste års reklamekampagne - skabet af bureauet Ogilvy - hvor netop ostemagerne var trukket frem i front for kommunikationen.

- ”Ostemageren”, der jo står for håndværket og den omhyggelig forarbejdning, spiller en afgørende rolle for Riberhus som brand, så vi valgte at løfte ham op som en del af logoet på samtlige labels i stedet for blot at lade ham være en illustration. Det, sammen med unik labelform, et ensrettet og tydeligt hierarki og en beskrivende tekst, der tydeligt definerer og differentierer smagen, understøtter alt sammen positioneringen fremadrettet, siger Line Arlander, der er senior designer hos IDna Group og lead-designer på projektet.

Dertil kommer, at de forskellige varianter har fået deres egen farve. Det gælder også kommende nye varianter, som er på vej.

- Farverne på de forskellige varianter er udviklet på baggrund af en analyse af hele kategorien og med ønsket om at gøre det nemmere for forbrugerne at navigere mellem de forskellige lagringsvarianter, siger Line Arlander.

IDna Group står - ud over Riberhus - også bag andre designet på en række andre Arla brands, så som Karolines Køkken, Matilde, Kærgården og Buko.