Det er amerikansk, kommercielt og mangler enhver reference til Danmark og danske højtider. Alligevel har Black Friday sneget sig ind i vores kalender i kølvandet på mors dag, Haloween og Valentine’s Day.

Black Friday – som altid er den fjerde fredag i november - har udviklet sig til en højtid for dansk e-handel og detailhandel, hvor dagen i år tangerede den største omsætning på én dag nogensinde. Hele 2,1 mia. kr. lyder omsætningen på, før de sidste kørsler med kreditkortene er talt med.

Ikke mindst, når det handler om forbrugerelektronik, er det dagen, hvor julesalget for alvor bliver skudt i gang. Og mens man må gisne sig til, hvem der vandt på omsætningen i løbet af Black Friday i år, var det kæden Power, som vandt optakten på nettet over Elgiganten. Det viser en styrkeprøve fra UserTribe, der har målt de to store varehuses kampagne-sites op i mod hinanden.  
Begge kæder havde lanceret en landingpage, hvor der var nedtælling i dagene op til, og dermed var de med til at bygge forventningerne op. I sorte og hvide farver blev der opbygget en stemning af, at en dramatisk begivenhed lå lige rundt om hjørnet.

Men selvom både Power og Elgiganten prøvede at spinne Black Friday ind i en historiefortælling, er brugernes fokus skarpt og ubønhørligt fokuseret på produkter, priser og rabatter. Her vandt Power i første omgang med et site, som brugerne havde den bedste oplevelse med.  

Fokus på rabatter

Med en CEB-score på 57,8 procent mod 47,2 vurderede UserTribes brugere Powers hjemmeside som en bedre oplevelse end Elgigantens. Bl.a. fordi brugerne have sværere ved at navigere og finde informationerne hos Elgiganten.

Elgiganten havde valgt at afsløre tilbuddene på selve dagen. Og da kunderne i høj grad var fokuserede på de konkrete varer og tilbud, trak det hele oplevelsen lidt ned. Historien om, hvad der er baggrunden for Black Friday, vækker ikke synderlig interesse.
– Der er ikke nogle produkter eller tilbud på kampagnesiden, hvilket flere kunder efterspørger. Og der er ligeledes nogle kunder, som finder siden teksttung og svær at overskue, konkluderer UserTribe om Elgigantens hjemmeside.
Power havde tidligt offentliggjort nogle af tilbuddene. Men til gengæld ledte kunderne forgæves efter, hvor stor rabatten var, hvilket for de fleste var hele omdrejningspunktet for den sorte fredag.

UserTribes anbefaling er derfor at skabe større tydelighed og gennemskuelighed omkring tilbuddene både for Elgigantens og for Powers vedkommende.

Bedre navigation

Begge butikker har spidset deres SEO til, så kunderne havde ingen problemer med at finde frem til deres Black Friday-landingpage. Til gengæld var de lidt mere uskarpe, når det handler om de værktøjer, der kan få kunderne tilbage på siden igen.

Det kunne være en service, der gav en påmindelse, når Black Friday startede i form af en begivenhed på Facebook. Flere af brugerne starter med at lede efter Black Friday og varehuset på Facebook. En anden nem måde at blive mindet begivenheden er gennem et nyhedsbrev, der jo samtidig giver virksomheden en populær krog i kunden, som kan benyttes fremover.

Derfor var en af opgaverne, som UserTribe satte sine brugere til at finde nyhedsbrevet, som kunne påminde om, hvornår fredagen går i sort. Men der var ingen af de kunder, der har testet Elgigantens hjemmeside, som umiddelbart kan finde information om nyhedsbrevet. Det er svært nok at få folk til at skrive sig op til nyhedsbreve. Hvis de skal lede efter det, bliver opgaven næsten umulig.
– Sammenlignes kampagnesiderne er det tydeligt, at kunderne navigerer bedre på Powers hjemmeside, når de skal finde adgang til nyhedsbrevet eller begivenhederne, konkluderer Usertribe.
Som en lille trøst for Elgiganten havde brugerne lettere ved at finde adressen på det nærmeste varehus, som der også er væsentlig flere af. To af brugerne af Power.dk opgav at finde det nærmeste varehus, og en af dem valgte derfor at finde oplysningerne på Google.
Så selvom Power gik ud som vinder af denne Styrkeprøve, konkluderer UserTribe, at bruger scoren på 57,8 procent ikke ligger i den prangende ende.

– Der er et klart forbedringspotentiale for begge sider, opsummerer UserTribe.

Fakta

Elgiganten
• Antal butikker i Danmark: 32
• Første butik i Danmark: 1996
• Ejet af: Elkjøp
• Kampagnesites CEB-score i testen: 47,2

Power
• Antal butikker i Danmark: 12
• Første butik i Danmark: 2015
• Ejet af: Expert AS
• Kampagnesites CEB-score i testen: 57,8