Det er blevet tid til det årlige folkemøde i Allinge, og i år er det 7. gang, denne danske pendant til svenskernes Almedalsveckan, der afholdes på Gotland i uge 27.

Etableret i 2011 med lidt mere end 250 events er Folkemødet vokset voldsomt.

I år er der over 3.000 begivenheder, der alle forsøger at vende en problemstilling, mens hver eneste vært diskret pusher sin egen agenda.

Infomedia og Dansk Markedsføring er fx til stede og forsøger at løfte denne ganske betydelige bevisbyrde: ”Kan kommunikation forløse Danmarks vækstpotentiale?”

Den politiske Roskilde Festival

Bertel Haarder har kaldt Folkemødet ”en politisk Roskilde Festival med mindre øl og mere snak,” og der er ingen tvivl om, at de fire dage er domineret af politikere, lobbyister, NGO’er, kommunikationsbureauer og andre aktører, der ønsker at få indflydelse og danne netværk.

Vi spørger en af de professionelle, hvad han siger til dette demokratiets svar på Hjallerup marked?

– Jeg tror stadig, at Folkemødet kan være med til at styrke demokratiet på den store klinge, siger Mads P. Byder, stifter og direktør for Help PR.

– Men når det går fra at være få tusinde mennesker, der virkelig møder og trykker hånd med politikere og beslutningstagere, til i dag et meget stort setup med 25.000 personer per dag og mere end 3.000 events over få dage, så er det klart, at der er lidt længere mellem snapsene. 

Er du skeptisk?

– Tjah, nej, men jeg tror, at det nuværende setup skal re-tænkes. Jeg er ikke sikker på, at den form, vi ser i år, fortsætter. Spørgsmålet er, om det overhovedet kan holdes på Bornholm om få år?

Her kan ingen claime et hovedbudkab

Kig på Folkemødet som kommunikationsmand?

– Der er rigtig meget støj. Man skal ikke tro, at man kan vinde Bornholm og få sit budskab ud. Det er et miks af hundredevis af tunge og relevante budskaber – og det skal man acceptere.

– Du kan ikke komme her, hverken som statsminister eller Red Bull, og claime et hovedbudskab. Det er umuligt. Relevansen for os som PR-bureau er social selling. Altså at vi er på en platform, hvor vi har tid og rum til at netværke. For vores vedkommende både med journalister, interesseorganisationer og erhvervslivet.

Set fra helikopteren. Er der en tendens i markedet, du kan overføre på Folkemødet?

– Lad mig begynde et andet sted. Help PR er ikke "kun" et bureau, vi er en afdeling for vores kunder. Og vi ser flere eksempler på, at virksomhederne gerne vil have et bureau, der kan agere for dem ude i marken så at sige.

– Måske har virksomheden en intern kommunikations-afdeling, der tager sig af alle de klassiske opgaver, men vi kan som bureau agere hurtigt og agilt ude i marken, når der er behov for det. Således fungerer vi som virksomhedens afdeling ude i virkeligheden.

– For mange af vores store kunder agerer vi som selve deres kommunikationsafdeling. De har C-level på plads, måske en kommunikationsdirektør, men vi er "afdelingen" so to say.

– Den model har vi kørt gennem mange år for både en af landets store detailkæder, for flyselskaber, for den største streaming-spiller på tv, og det er en tendens, vi oplever tager til i 2017. Det vil også fortsætte ind i 2018. 

C-level vil professionalisere digital PR

Det vil dine konkurrenter elske at høre? 

– Jamen de er velkomne. Jeg tror nemlig, at mange PR-bureauer vil opleve den slags forespørgsler, og der er grundlag for at vokse i denne special-disciplin. Det kan nemlig både spare ressourcer og tid for virksomhederne og organisationerne, ligesom de får det vigtige udefra-og-ind-perspektiv, som fx en 10 mand stor kommunikationsafdeling ikke altid giver. 

Hvad skal Help PR så lave på Bornholm?

Mads Byder giver ordet til Helps digitale specialist:

– Vi er på Bornholm over tre dage. Men det er ikke som Help PR. Det er netop som "PR-afdelingen", eller den forlængede arm, for kunderne, og vi har specielt fokus på digital kommunikation, siger Kristian Torp, digital konsulent i Help PR.

– Vi oplever i stigende grad, at kunderne – ikke mindst på C-level – prioriterer den professionelle brug af sociale medier. SoMe er fremragende til at erobre talerstolen og gribe ordet og vise en mere personlig side af virksomhedens arbejde frem offentligt.

–  Folkemødet er et glimrende eksempel på, hvordan vi hjælper virksomheder og chefer med at give deres offline kommunikation et digitalt før-, under- og efterliv på både LinkedIn, Twitter og Facebook, hvilket vi kan, fordi vi til stede for dem ude i marken, slutter Kristian Torp.