Det er første gang i Rambukkens 13-årige og brølende historie, at Grand Prixen gives til en kampagne, der ikke har et mediebureau ind over.

Ikke at der er noget galt i det, men i alle årene har Rambukken brølet til ære for medieplanlæggerne og den strategi, mediebureauerne har bidraget til. Nu er den fornemste pris givet til ”Google Sheep View”, der ikke har brugt en krone i medieindkøb.

Det forholder adm. direktør Vibeke Nannerup fra Liquidminds sig dog ikke til. Hun er er glad, lykkelig og taknemmelig.

– Vi er intet mindre end jublende og en smule champagne-påvirkede glade. For selvom der er kommet guldløver, gyldne Epicaer, Creative Circles og glimmer i alle afskygninger ind på pris-kontoen, er Rambuks Grand Prix et helt særligt skulderklap fra dygtige kolleger i branchen. Det er en faglig anerkendelse af vores måde at tænke digitale løsninger på – og det gør os stolte.

En modig kunde har også en plads på podiet?

– Ja. Vi skylder vores kunde alt. Eller rettere vi skylder to af vores kunder alt, nemlig Visit Faroe Island og Atlantic Airways. Det var fantastisk, at de var med til at tro og holde fast på ideen hele vejen igennem projektet.

”Uopdaget” + ”Sheep” + ”View” = god idé

Til de få læsere, der ikke kender historien, er her en pixie-udgave af baggrunden for kampagnen. Ideen opstod på et møde, hvor mange kreative kræfter var samlet om at udvikle en kampagne for det uopdagede Færøerne.

På et tidspunkt var der en, der sagde: ”Google Street View er endnu ikke nået til Færøerne,” hvilket understregede den overordnede USP, ”uopdaget”.  En anden sagde ”sheep” og en tredje ”View”. ”Google Sheep View var født”.

Eksekveringen bestod så i at udkomme med en række film med Durita Andreassen fra Visit Færøernes eget kontor i Torshavn som udgangspunkt. Derfra tog Durita ud for at realisere projektet.

Det hele blev samlet på hendes blog på sheepview360.com og på sociale medier. Kampagnen tog hurtigt fart, tog verdenspressen med storm og blev omtalt i de største medier med en total dækning på over 2 mia. views.

Og der var en række partnere, der alle fortjener credit: Sansir, Kovboy Film, Ehrenberg Kommunikation, TravelPR, MGA Media Production og naturligvis Liquidminds.

Mindshare høster fin forlængelse

En anden Rambuk-vinder (Involveringsprisen) er Royal Unibrew, der sammen med Mindshare og Bates skabte ”Er det sport?” for Faxe Kondi brandet.

En detalje er, at Royal Unibrew siden 2005 har brugt Mindshare. Og at Mindshare har overtaget flere og flere opgaver, der læner sig ind i andre kompetencer end medieplanlægning.

Nu mener Royal Unibrew, at der er behov for en ny aftale, der tager bedre højde for det markant øgede digitale fokus samt flere integrerede kampagner, hvor influencer marketing og partnerskaber spiller en større og større rolle.

Resultatet af overvejelserne blev, at Mindshare og Royal Unibrew har indgået en ny samarbejdsaftale gældende fra 1. januar 2018. Aftalen er langt mere omfattende end tidligere, og den tager højde for transparens, audit policies, proprietære medieindkøb og data processing.

Influencere og partnerskaber

Hos Mindshare er man naturligvis meget begejstrede.

– Royal Unibrew er en meget interessant kunde for Mindshare. Med brands som Faxe Kondi, Pepsi Max, Faxe Kondi Booster, Egekilde, Royal Beer og Heineken har vi med nogle af de stærkeste brands at gøre indenfor sodavand, energidrikke, vand og øl, siger Henrik Kraglund, Chief Client Officer hos Mindshare.

– Samtidig er det progressive brands, der formår at udfordre konkurrenterne på markedet. Royal Unibrew har fordelen ved at være utrolig agil, så beslutninger træffes hurtigt og uden det store bureaukrati.

– Samtidig er man altid villig til at prøve de nyeste digitale muligheder af, samt gøre brug af influencers og partnerskaber. Et godt eksempel på alt dette er ”Når der går sport i den” kampagnen for Faxe Kondi, slutter Henrik Kraglund.

En pitch var ikke nødvendig

Hos Royal Unibrew er man også glade for det fortsatte samarbejde.

– Vi har de seneste par år været igennem en større digital transformation, og i den forbindelse har Mindshare været en vigtig samarbejdspartner, siger Ilco Kwast, Marketing & Trade Marketing Director hos Royal Unibrew.

– Der ligger på sigt langt flere projekter, hvor vi skal formå at koble salgsdata, mediedata og forbrugerdata sammen, så vi i endnu højere grad kan målrette vores kommunikation, og her kan vi gøre brug af Mindshares kompetencer.

Sandra Moe Nissen, Consumer Communication Manager hos Royal Unibrew supplerer:

– Det har været vigtigt for os at finde den rigtige samarbejdsform for fremtiden, og da vi har haft et godt samarbejde hidtil, har det været naturligt at søge det fortsatte samarbejde frem for at gå ud i en pitch. Så nu ser vi alle frem til at fortsætte succesen, så vi fortsat kan udfordre konkurrenterne på markedet.

Se case-filmen for Faxe Kondi ”Er det sport?” her: