Danskfødte Sitecore, der udvikler og sælger software til digital marketing, har allieret sig med verdens største reklame-netværk, WPP.

Med alliancen forenes WPP’s eksisterende Sitecore-partnere, heriblandt AKQA – der for nylig købte de danske Sitecore-specialister fra DIS/PLAY – Wunderman, Mirium, Cognifide, Globant, Ogilvy, Possible og VML, i ét fælles team, der skal arbejde tæt sammen med Sitecores produkt-, salgs- og support-teams.

Formålet med alliancen er at levere både mindre komplekse og mindre omkostningstunge digitale løsninger til Sitecores og WPP’s kunder fremadrettet, lyder det i en pressemeddelelse.

Og løftet er naturligvis, at WPP/Sitecore-alliancen kan levere et digitalt slutprodukt, der giver både større og hurtigere afkast af deres kunders marketinginvesteringer.

Stærke kræfter forenes

- WPP er dedikeret til at arbejde sammen med ledende virksomheder inden for marketing teknologi, så vores selskaber kan levere de ressourcer og den support, virksomheder har brug for at forbinde sig med deres i stigende grad digitale kunder, lyder det fra Scott Spirit, der er WPP’s Chief Digital Officer.

- I den forbindelse er organisationen af vores kombinerede ressourcer kritisk, hvis vi skal kunne levere på løftet, fortsætter han.

Hos Sitecore ser man ikke overraskende frem til samarbejdet med WPP.

 - Vi er begejstrede over partnerskabet med WPP, hvilket vil udvide antallet af brands, der bruger Sitecore-teknologi til at levere en mere personaliseret kundeoplevelse. Marketingprofessionelle og digitale teams vil få store fordele ud af den ekspertise og kapacitet, WPP/Sitecore-alliancen kan tilbyde, mener Mark Zablan, der er Chief Revenue Officer i Sitecore.

Kan det løfte WPP?

Den nye alliance udspringer givetvis også af WPP’s ønske om at finde nye måder at nå ud til reklamegigantens kunders kunder digitalt, hvilket i dag er vitalt for succesrige brands.

Ved at strømline processen for at skabe sådanne succesrige digitale kunderejser i stor skala kan Sitecore/WPP-alliancen sikkert hjælpe med netop dét i en tid, hvor det hele virker lidt op ad bakke for WPP.

For nylig faldt WPP-aktien med 11 pct. i kølvandet på at verdens mægtigste reklamemand, WPP's topchef Sir Martin Sorrell, kunne fremlægge en skuffende vækstprognose for 2017, der bl.a. hænger sammen med markant lavere marketinginvesteringer fra globale kunder som fx Procter & Gamble.