Republica offentliggør i dag årsregnskabet for 2015, og det viser betydelig styrke.

Dækningsbidraget er på 72,5 mio. kr. mod 59,1 mio. kr. i 2014.

Den primære årsag til væksten på over 20 pct. er tilgangen af nye kunder og et bredere opgavemix fra eksisterende kunder.

– Det er meget positivt, at vi opnåede en vækst på 23 pct. i vores kerneforretning. Resultatet af den primære drift endte på 9,0 mio.kr. Det er tilfredsstillende taget i betragtning, at vi foretog markante investeringer i nye kompetencer i det forgangne år, siger Susanne Lund, adm. direktør, Republica.

Et travlt år

Den 1. august etablerede ”Republica React by Republica”. Det er en kreativ hub med de stærkeste unge talenter i branchen.

Tre måneder efter opkøbte Republica det kreative, digitale bureau Konstellation. Samtidig ansattes nye medarbejdere bl.a. for at styrke de strategiske og digitale kompetencer.

De investeringer er forklaringen på, at bundlinjen ikke blev endnu større.

Og at årets resultat er faldet med 20 pct. fra 2014 til 2015 skyldes bl.a. ekstraordinære indtægter fra salget af aktierne i Unique Models.

– Vores strategiplan for 2015 var at opruste både kreativt, digitalt og strategisk. Det er sket, og vi føler, at vi nu står med et markant stærkere bureau i 2016 og tættere på vores mål om at skabe et af markedets stærkeste fullservice bureauer, slutter Susanne Lund.

Nøgletal Republica - 2015/2014

(Mio. kr)

Dækningsbidrag: 72,5/59

Bruttoresultat: 61,1/49,3

Årets resultat: 6,8/8,5

Antal ansatte: 93/78