Responsive var sidste års turnaround historie. Bureauet forbedrede bundlinjen med mere end 11 mio. kroner, men varslede allerede forrige år, at 2017 ville blive udfordrende.
 
Det viste sig at holde stik, da toplinjen faldt med ca. 1,5 mio. og driftsresultat viste minus 400.000 mod et plus i samme størrelse i 2016.
 
Adm. direktør, Peter Therkildsen Schlegel sætter flere ord på:
 
– Vores største kunde i 2016 var Swipp, og som alle ved, led virksomheden en krank skæbne. Vi stoppede desuden samarbejde med to andre væsentlige kunder – den ene på vores foranledning den anden på deres. Vi sagde også farvel til en række mindre kunder som led i en generel fokusering af bureauet.
 
– Samlet set gik vi ind i 2017 uden halvdelen af vores 2016 omsætning. Så allerede ved indgangen til 2017 kendte vi udfordringens størrelse, siger Peter Therkildsen Schlegel.
 
Det tog længere at bygge et nyt bureau
 
I det lys virker det som uforsigtigt ikke at tilpasse omkostningerne til en virkelighed uden halvdelen af bureauets omsætning?
 
– Ja, det kan du have ret i. Min vurdering var og er, at vi med tilgangen af nye kunder og en benhård fokusering på at skabe værdi for vores eksisterende vigtige kunder ville kunne komme igennem året med en beskeden nedgang i omsætning og et lille men positivt resultat.
 
Det viste sig ikke at holde stik?
 
– Nej, og det falder 100 pct. tilbage på mig. Jeg har reelt forlangt af mig selv og mine kollegaer, at vi skulle ud og bygge et nyt bureau på to år. Vi var utroligt tæt på at lykkes med vores 2017 mål, men én af vores nye, betydende kunder valgte desværre at udskyde et væsentligt projekt fra fjerde kvartal ’17 til første kvartal ’18, og det gjorde meget konkret forskellen på plus og minus for året.  Men på bundlinjen står, at et underskud er den administrerende direktørs ansvar, og det tager jeg fuldt ud på mine skuldre.
 
Langt bedre kundemix nu
 
Er der lyspunkter midt i tristessen?
 
– Det er der bestemt. Vi er lykkedes med to ting: Vi har lykkedes med at få et langt bedre kundemix, hvor opgaverne i højere grad afspejler vores styrker indenfor strategisk arbejde med datadrevne kundeoplevelser.
 
Og vi har fået mere tilfredse kunder. Vi er glade og stolte over at have indledt samarbejder med bl.a. Interflora og Nordea Liv & Pension i løbet af 2017, fortsætter Peter Schlegel.
 
Hvad laver I for de kunder?
 
– Hos Nordea Liv & Pension bistår vi med udviklingen af et digitalt rådgivningsprogram på tværs af digitale kanaler – omnichannel hedder det vist på moderne dansk. Det er et initiativ, der strækker sig over de næste 3-5 år. Det er en stor og spændende udfordring helt inden i virksomhedens strategiske kerne.
 
Modig og progressiv kunde
 
– Og vi har siden februar 2017 hjulpet Interflora med at skabe digitale, datadrevne kundeoplevelser. Det har været en kæmpe fornøjelse, for Søren Flemming Larsen, Zvi Goldstein og resten af holdet har vist sig at være ligeså modige og progressive i deres tilgang til det digitale som til resten af deres markedsføring.
 
– Det første bevis er udviklingen af Interfloras helt egen og unikke kunstige intelligens, der forstår menneskelige følelser og omsætter dem til produktanbefalinger.
 
Nu skal du være clairvoyant. Så hvad ser du 2018 bringe for Responsive?
 
– Vi har forbedret kvaliteten i alle led af vores leverance. Og det har medført, at vores kundetilfredshed er steget væsentligt, så vi nu ligger på et tilfredsstillende niveau.
 
– Dét, sammenholdt med de stærke resultater vi skaber for vores kunder, gør mig optimistisk. Så med fare for at skulle æde mine ord: Vi kommer til at gå frem på både top og bund. Det er jeg slet ikke i tvivl om, slutter Peter Therkildsen Schlegel.
 
Responsive lider endvidere af en negativ egenkapital (-8 mio. kr.), der er en lille million værre end i 2016. Bureauet skylder stadig Advance en betragtelig sum, men en kreditor-aftale og en fin kassekredit sikrer bureauet ilt til fremtiden.
 
Peter Therkildsen Schlegel blev hentet ind for godt tre år siden for at bidrage til redningen af Responsive. På det tidspunkt var han kontaktdirektør i Magnetix.
 
 Nøgletal: Responsive A/S 2017/ 2016
 
(Mio. kr.) 
 
Bruttofortjeneste: 8,3/ 9,8
 
Driftsresultat: -0,4/+0,4
 
Årets resultat: -0,9/ +0,4
 
Medarbejdere: 12/ 14