2016 var lidt af et jubelår for bureauet Robert/Boisen & Like-minded (RBLM), da bruttoavancen steg med over 50 pct. og bundlinjen femdobledes. 
 
Helt så fremragende gik det ikke i 2017 for bureauet, der ifølge den seneste MyImage-måling vurderedes til at have den stærkeste kreative profil blandt bureauerne herhjemme. Vel at mærke for 8. år i træk.  
 
Derimod holder RBLM kadencen fra i fjor, og det betegnes som tilfredsstillende i bureauets netop offentliggjorte årsregnskab. 
 
- Det er gået ganske fornuftigt, siger Kim Boisen, CEO og medstifter af RBLM, der mener, at det også ville være uambitiøst, hvis det ikke var tilfældet i den højkonjunktur, vi befinder os midt i. 
 
En lille fremgang 
 
RBLM opnåede en lille vækst i såvel omsætning som bruttofortjeneste. Omsætningen landede  i 2017 på 47 mio. kr., mens bruttofortjenesten endte på 20,7 mio. kr. Det blev til et resultat før skat på 4,5 mio. kr. 
 
I løbet af året blev bl.a. Sydbank, Irma og Red Barnet føjet til kundelisten, mens samarbejdet med kunder som Spies, Coop, Anthon Berg og Änglamark resulterede i nye kreative output, som man sjældent er i tvivl om, at RBLM står bag. 
 
Hvad er jeres formular? 
 
- Vi har gjort det til lidt af en specialitet at fokusere på social content med en PR-vinkel i meget af vores arbejde, og det virker for såvel os som vores kunder. 
 
Hvorfor? 
 
- Det er omtrent fem år siden, vi besluttede os for, at hvis vores arbejde ligner reklame, så har vi gjort noget forkert. Det har været en rettesnor lige siden.
 
- Når folk kun bruger 1,8 sekunder på at vurdere, om de gider se en video på Facebook, må vi hver eneste dag presse os selv til at gentænke, hvordan man fortæller en engagerende historie om et brand.
 
Gobsmack kan også selv 
 
Han kan også fortælle, at bureauet står på to ben. Det ene er et strategisk, hvor de rådgiver kunderne, og det andet er det kreative. Dertil kommer ejerskabet af produktionsselskabet Gobsmack, der igen i 2017 bidrog positivt til RBLM’s regnskab. 
 
- Vi investerede en del i Gobsmack i fjor på medarbejdersiden, hvor vi bl.a. hentede en tung kompetence ind, så vi nu har vores egen instruktør. Det sker i et forsøg på at skabe ny forretning, der ikke nødvendigvis har noget med RBLM at gøre. 
 
Og virker det? 
 
- Ja, det går fremad. Godt 20 pct. af Gobsmacks kunder er i dag "deres egne”, siger Kim Boisen. 
 
Hvad forventer du dig af indeværende år? 
 
- Fortsat vækst i bureauet, og et år, hvor endnu flere annoncører lægger hovedvægten på sociale medier, som stedet du kommer længst på literen og mest effektfuldt får nogen til at engagere sig med dit brand, slutter Kim Boisen. 
 
 
Nøgletal Robert/Boisen & Like-minded 
 
(mio. kr.)                                    2017/2016 
 
  • Omsætning:                         47/46,4 
  • Bruttoresultat:                     20,7/20,2 
  • Resultat før skat:                   4,4/5,8 
  • Årets resultat:                         3,6/5 
  • Egenkapital:                            5,7/6,2 
  • Gns. antal ansatte:                17/16