Om få uger genlyder Roskilde og omegn af glade festivalgæster og høj musik fra stjerner som Eminem, Bruno Mars og Dua Lipa, men allerede inden de første koncerter går i gang, er arbejdet med 2019-udgaven af festivalen bag kulisserne i fuld gang.

Således også arbejdet med den visuelle årsidentitet for Roskilde Festival 2019 – og til at skabe dén har festivalen i år valgt bureauet Fireball.

Samarbejdet er ikke – som den slags ellers ofte er - kommet i stand efter en bureaurunde eller en pitch, men i al sin enkelthed efter, at bureauet selv henvendte sig med en idé.

Ideen kom fra senior-grafiker Simon Larsen, der selv er kommet på festivalen siden slutningen af firserne, og identiteten for 2019 bliver skabt på baggrund af fysisk materiale, som Simon Larsen selv har samlet på Roskilde i 2017.

Hvordan det kommer til at se ud, afsløres først når dette års festival åbner sidst i juni, men hos Fireball – og ikke mindst hos Simon Larsen selv – er der stor begejstring for projektet:

- Det er en særlig ære at få lov at udarbejde Roskilde Festivalens identitet. Selve festivalen varer måske kun en lille uge, men et deltagerantal på 130.000 gør den jo til Danmarks fjerde største by i den periode, siger Simon Larsen.

Og med gæster fra over 80 lande kommer Fireballs og Simon Larsens arbejde da også vidt omkring.

- Det er vel det tætteste, man som grafiker kommer på at spille på Orange Scene, slutter han.