Epica Awards er det eneste globale award-show, der har branchejournalister i juryen, og lige nu er seks danske bureauer med 13 arbejder shortlistet til årets finale.

Det drejer sig om & Co. med tre arbejder, de to for TV 2 med ”Alt det vi deler” og en enkelt for Out of Home Media i outdoor: ”Ad block this”, hedder provokationen.

Very Patchwork er også i finalen tre gange, alle for Volkswagen Danmark, og det er ”Generations”, der forståeligt nok udmærker sig. Her er Shoot Happens produktionsselskabet.

New Land er også i spil til hæder tre gange, og det er filmene for Det Kongelige Teater, der på usædvanlig og smuk vis positionerer teatret.

Mindshare er i finalen to gange for Dove med ”Image Hack”, mens Robert/Boisen & Like-minded har Spies’ ”Do it forever” med i slutspurten én gang, det samme er Brandhouse med endnu et solidt arbejde for Interflora.

En fin Cannes Lions Hors d’oeuvre

Det særlige ved Epica er award-showets placering i kalenderen. Ved at vinde eller blive shortlistet, dukker arbejder op på Cannes Lions-radaren året efter, hvilket Liquidminds’ case for Visit Faroe Islands nød godt af sidste år.

Tidligere har Midttrafiks ”Bussen”, skabt af M2 Film, og &Co.’s ”Made from cool” for Jack & Jonas vundet Grand Prixer ved Epica, så danske bureauer har stolte traditioner ved netop dette award-show.

Vinderne findes i Berlin på næste fredag (17. november) og denne signatur sidder vanen tro med i juryen.

PS: Sverige har 28 cases på shortlisten (fem fra Forsman & Bodenfors), mens Norge er i finalen 11 gange, de seks finalister signeret Try.

Her er arbejdet for Det Kongelige Teater:

Og TV 2’s ”Alt det vi deler”: