Opkøbsbølgen ruller – eller for at bruge konsulenttermer ”konsolideringen” forstærkes i 2018. Det mener de fleste betydende danske bureauer.

First Chairs opkøb af envision, Dis/Plays fusion med AKQA, KMDs opkøb af In2Media, der blev til Charlie Tango osv. osv. Listen er lang, og senest har Steffen Hjaltelin fortalt, at han får masser af bud, men afviser.

De kreative folk fra &Co. tog konsekvensen for godt fire år siden og fusionerede ind i the North Alliance, der så i oktober sidste år købte Hello Group og for tre uger siden det digitale designbureau North Kingdom.

I den seneste MyImage rapport fik &Co så ydermere det skulderklap at blive udpeget som det bureau, som annoncører helst ville invitere ind i en pitch. Og det var vel at mærke annoncører, der ikke i forvejen brugte &Co som bureau.

Så vi spørger Mikael Jørgensen, adm. direktør hos &Co., hvad der sker på markedet i disse år?

– Set fra helikopteren skal alle bureauer forholde sig til, at de store konsulenthuse køber kreative kræfter op. Kreativitet bliver de kommende år en efterspurgt vare, og det skyldes, at flere og flere har fået øjnene op for at en del af værdiskabelsen i virksomheder sker via kreative kompetencer.

Og det gør de konkret fordi?

– Det skyldes, at kompleksiteten i markedsføring aldrig har været større, og derfor skal rådgivere være i stand til at bruge kreativiteten skalerbart. Det vil sige, at kreativiteten skal bruges andre steder end i den rene kommunikation.

– Det er dét, der er så interessant, og det er derfor ”the pure players” (konsulenthusene, red.) investerer tungt i kreative bureauer, fortsætter Mikael Jørgensen

Netværket har muskler

Er du bekymret?

– Nej-nej, vi vil gerne deltage i den krig, for heldigvis har vi fået muskler via NoA-familien. Hvis vi som i gamle dage havde været alene på markedet, ville jeg være bekymret, men nu har vi over 750 fremragende folk i netværket, der leverer på hver eneste opgave, når der er behov for det.

– Så jeg er sikker på, at vi nok skal få vores fair share, men jeg er overbevist om, at konsulenthusene vil tage markedsandele fra bureauerne. Ikke mindst fordi automation og digitaliseringen slår igennem. Det er dét, konsulenterne er rustet til.

Der skal vel være mere end Big Data og automation?

– Netop, det er præcis derfor, jeg er optimist. Kreativitet betyder, at vi læser mere end tal ud af data. Kreativitet er jo ikke kun at lave en film. Vi skal have forståelse for menneskers følelser, når de er i markedet, og den indsigt har maskiner altså ikke endnu.

– Desuden vil alle virksomheder have en effektiv DMP om et par år. Der vil formentlig kun være 2-3 værktøjer i markedet, der stort set er lige effektive. Det er derfor, kreativitet er så anvendelig, fordi kreativitet også er evnen til at skabe effektiv kommunikation ud af de mange data.

– Hvad er det, der skaber lyst og vilje til, at forbrugerne betaler mere for et brand end for et andet? Det er her kreativiteten får en renæssance, fordi det er præcis de bedste kreative løsninger, der skaber salg, når automation bliver generisk.

Så &Co. har også ændret sig?

– Helt afgjort. Vi er et andet sted, end vi var for fire år siden, da vi gik ind i NoA-familien. Vi er blevet dobbelt så store, vi er blevet hurtigere, yngre og er blevet bedre til at samarbejde med andre eksterne partnere.

– Hvis vi blot var et spejlbillede af &Co. for fem år siden, ville vi ikke være, hvor vi er i dag, og hvor annoncørerne altså kvitterer ved at invitere os i rigtig mange pitches, slutter Mikael Jørgensen.