Et af de vigtigste træk ved 2016 var og er investeringerne i teknologi. Og ikke mindst forsøget på at opnå en omnichannel-tilstedeværelse i markedet, drevet af mobilen.

Den ambition fortsætter naturligvis ind i 2017, men kigger vi lidt dybere i værktøjskassen, dukker ifølge Falcon.io følgende trends op.

Video vokser videre

Forbrugerne vil fortsat bruge mere tid på video-sening, end på de sociale medier som isoleret fænomen. Det er mobilen, der anvendes begge steder, og det er fortsat YouTube, der er den dominerende platform, selvom Facebook haler ind på verdens største samlede video-distributør.

Facebooks vækst vil være størst, og det er især platformens muligheder for live-sening, der vil blive anvendt af virksomheder og organisationer.

Adpend-nissen følger med

Det store analysehus eMarketer spår, at reklamerne følger med over i videoerne. Investeringerne vil vokse med 2-cifrede procenter hvert år frem mod 2020, mens fx tv-reklamerne vil vokse med 2-2,5 pct. årligt.

Analysen siger endvidere, at 72 pct. af marketers vil bruge midler på YouTube de næste 12 måneder mod de 46 pct., der primært kigger mod Facebook. Der er med andre ord en trend i retning af produktion i video-indhold snarere end reklamer målrettet video-platforme.

SoMe driver i stigende grad trafik

En af de helt store trends er erkendelsen af, at de sociale medier er velegnede til at drive trafik ind i e-handels-tragten.

Facebook er klart den førende platform, og kanalen vil udbygge ”føringen” i 2017. Twitter og Pinterest ligger på de følgende pladser. I USA ligger Pinterest over Twitter, når det handler om at drive trafik til brand-sites.

SoMe vil blive et shopping hot-spot

Der er fortsat muligheder for at erobre markedsandele via rigtigt anvendte SoMe-strategier. Især i USA har virksomheder stor succes med ”buyable pins” som en reel forretningsdriver, siger Pinterest med nogle overbevisende testimonials.

Men også nye call-to-action-værktøjer på Facebook vil vise sig at være vigtige salgskanaler, fordi de rammer præcist ned i forbrugernes behov.

Chatbots vokser i værdiskabelsen

Der er i dag 30.000 chatbots i Messenger, og hypen fortsætter i 2017, mener Falcon.io. Det skyldes, at softwaren hurtigt lærer, hvad forbrugerne ønsker – udtrykt via web-adfærden – og inden for kundeservice og direkte salg vil den slags kunstig intelligens vinde frem.

KLM er et af de førende brands, der med fordel har brugt det nye værktøj til at reducere svartiderne og sikre højere kundetilfredshed. Mange virksomheder vil med fordel kunne integrere chatbots i deres forretning de kommende år.

Internet of Things bør ikke glemmes

IoT er næppe på de fleste virksomheders to-do-liste endnu, men måske bør marketers i det mindste overveje, om den stadigt stigende forbindelse mellem diverse gadgets og ny teknologi er inden for deres ambition?

Vi befinder os i krydsfeltet mellem kunstig intelligens, robotter og virtueller assistenter, der leverer kundeservice med en hastighed, de fleste brands drømmer om. Måske er det ikke lige på agendaen, men tænk over det hen over året.

Paid search ind på Facebook

Facebook arbejder hårdt på at forstå forbrugernes adfærd på verdens største sociale medie, og det betyder naturligvis, at analysen af search-mønstrene er i fokus.

Hvorfor? Fordi der er penge i den kommercielle udnyttelse af relationen mellem forbrugere og brands, og Facebook vil sandsynligvis kigge nærmere på de forretningsmuligheder, der gemmer sig her.

Adblocking vokser, men fra et lavt niveau

Forbrugerne har samme interesse til traditionelle reklamer som guldfisk, siger Falcon.io ikke uden humor.

Under alle omstændigheder er adblocking i vækst over hele kloden, selv om fænomenet endnu ikke er så udbredt, at det er en hindring for virksomheder i at nå forbrugerne. Men det kan jo komme, og i 2017 vil endnu flere forbrugere forhindre, at de rammes af traditionelle reklamer.

Live-streaming boomer

De fleste ved godt, at live-streaming flytter sig fra flow-tv til de sociale medier, men de færreste ved, at Facebook er den foretrukne lives-streaming kanal, fortæller Falcon.io.

Hen over den første halvår 2016 har virksomheder 6-doblet deres live-streaming indsatser på SoMe.

De amerikanske forbrugere bruger tre gange så lang tid på Facebooks live-streaming, som den forskudte video-sening. Det fortsætter ind i 2017.

Familie og venner får plads

Facebook og Twitter har ændret algoritmen, så brugernes venner og familie vejer tungere end andre på de to sociale medier.

Det betyder ikke overraskende, at virksomheder skal producere bedre indhold, og at dette forbedrede indhold skal boostes med mammon, hvis brands vil opnå samme reach som tidligere.

Virtual reality er i vækst

Google fortæller os, at den globale interesse for VR-søgning voksede med 400 pct. i løbet af 2016. Og heldigvis findes der Virtual Reality-værktøjer som fx Google Daydream View, der ikke koster en bondegård, hvis virksomheder vil eksperimentere.

Facebook tænker i samme baner, så måske er det værd for marketers at kigge nærmere på VR i løbet af 2017?

Data er guld, men …

De fleste marketers (60 pct.) anser data som fremtidens valuta, og samtlige (100 pct.) bruger allerede data i større eller mindre grad.

Analysen af data (og forbrugeradfærd) er vejen til bedre og mere relevant markedsføring i kraft af en bedre relations-bygning med forbrugerne. Men CMO’erne fortæller også, at de stadig har et stykke vej af gå, før de er i stand til at optimere udbyttet af data.

Personligt indhold virker

Personaliseret kommunikation performer tre gange så godt som ikke-individualiserede budskaber, men det betyder ikke, at det er let at være marketer.

I gennemsnit har hver forbruger næsten syv accounts på de sociale medier, så marketing har forsat problemer med at skalere kommunikationen rigtigt. Og det bliver ikke enklere i 2017.

Det er kompliceret, er det.

Google fortæller os, at to tredjedele af forbrugerne samler et nyt device op, når tv-reklamerne ruller, hvilket både er godt og skidt for annoncørerne.

Hastigheden hvormed virksomhederne skal reagere stiger, og kravet om kendskab til målgrupper vokser. 2017 bliver året, hvor de brands, der forstår værdien af de forskellige sociale medier, vinder over dem, der ikke investerer i den viden.

Læs mere om Falcon-analysen her.

Er marketers i øvrigt interesserede i at vide, hvor langt de er på omnichannel-rejsen, kan de tage en gratis test her.