Flere analyser har i de senere år peget på, at forbrugerne er trætte af online reklamer: Senest viser et studie fra reklamebureauet Fireball og YouGov, at 76 procent af danskerne finder reklamer på digitale medier irrelevante.

Men hvordan bliver man så en af dem, der leverer de resterende 24 procent, som forbrugerne opfatter som relevante?

Det har Fireball et kvalificeret bud på – baseret på et omfattende indsigtsstudie, der i dag udgives som bog. Digitalt, naturligvis.

Studiet og bogen, med titlen Dear Digital Diary, er baseret på, at en gruppe danskere mellem 8 og 65 år har givet bureauet lov til at registrere, hvad og hvordan de bruger deres smartphones, tablets og computere i løbet af en uge: Fra brug af apps og internet og til sociale medier, når der blev snappet og instagram’et.

De indsamlede data har herefter dannet baggrund for dybdeinterviews – og det hele er altså nu blevet til en digital udgivelse, der oversætter virkeligheden bag de mange tal til et anvendeligt værktøj for virksomhederne.

Det vigtige ”hvorfor”
Baggrunden for studiet er ifølge Sille Børgesen, Fireballs Head of Insights & Partner, at man i arbejdet med marketing konstant bliver gjort opmærksom på, at de digitale medier er stedet, hvor man i dag finder størstedelen af forbrugerne.

Men det er bare ikke nok:

- I jagten på at ramme forbrugerne der, hvor de befinder sig, glemmer virksomheder at tage højde for de motiver, der styrer forbrugernes ageren på digitale medier, siger Sille Børgesen.

Det er nemlig ikke nok at vide, hvor forbrugeren befinder sig for at skabe god kommunikation. Det er også afgørende at forstå, hvorfor forbrugerne er præcis dér, og hvordan de bruger de forskellige platforme.

Men mange virksomheder kaster sig selv - og det fulde markedsføringsbudget - hovedkulds ud i store digitale kampagner og komplicerede SoMe-tiltag, mener Sille Børgesen:

- Det fører i sidste ende til forfejlede marketingtiltag, spildte penge og irriterede forbrugere. Noget vi selvfølgelig rigtig gerne vil være med til at lave om på.

Bogen Dear Digital Diary giver et sjældent indblik i danskernes digitale færden og kaster lys over, hvordan man som virksomhed kan spille en relevant rolle.

Du kan se en film om projektet herunder – og bogen kan hentes lige her