For 11 år siden var tech-begejstringen kolossal i Austin, Texas. Twitter blev lanceret dengang. For syv år siden var det apps, alle talte om.

Nogle år senere erobrede andre gadgets og værktøjer South by Southwest-agendaen. Vi har talt med en af veteranerne, der har taget det meste af rejsen.

Hvad er der sket i din optik her i Austin?

– Som i alle andre forhold har South by også udviklet sig. Twitter brugte festivalen til at lancere tjenesten i 2006 og for syv år siden var apps det nye sort. Vi løb rundt og downloadede alle de apps, vi kunne komme i nærheden af, siger Morten Saxnæs, Head of Brand Activation & Social hos &Co., der er en del af NoA-familien.

– I år har jeg ikke downloadet en eneste app. Der har simpelthen ikke været fokus på den del herovre. Og i dag er Twitter mainstream-formidler af hurtig info her i Austin.

– Det går stærkt for alle festivaller, der er stor konkurrence, og nu er det konferencer som CES (tidligere Consumer Electronics Show, red.) i Las Vegas, der bruges som primær platform til at lancere nye produkter og tjenester.

– År efter år skifter fokus. Vi har drøftet om, eller snarere hvordan, vi kan bruge SoMe til først kommunikation og senere til at forbedre forretningen. Big Data har også været hypet, fordi vi naturligvis diskuterede, hvordan vi skulle behandle de kolossale mængder data, der skabes hvert sekund.

Kreativiteten og tech konvergerer

Mener du, at Big Data er dødt som emne i dag?

– Slet ikke. Men nu taler vi kvalitativt om data. Hvordan får vi kreativiteten til at smelte sammen med data-håndteringen? Fokus skifter og tak for det. Vi er heldigvis hævet over en snæver tech-fokus.

Hvordan ser SXSW ud fra helikopteren i år?

– Den korte version er, at vi i år er optaget af forbrugernes kritiske syn. Nu er samfundsudviklingen og globale problemer det centrale. Uligheden og diversiteten er i fokus. Over den diskurs svæver Purpose-mantraet, fordi ingen virksomheder kan tillade sig at ignorere det, forbrugerne er optagede af.

Hvorfor kan virksomheder ikke ignorere det og tjene penge? De skal jo bare sælge varer?

– Naturligvis skal de det, men som mange siger på scenen herovre, så kan vi kan ikke længere skabe og sælge produkter blindt. Vi skal forholde os til etikken i relationen med forbrugerne. Og forbrugerne køber ikke længere blindt ind på alle nye produkter.

– Når Facebook og Instagram ikke længere kan nøjes med at tænke teknologiske innovationer, men skal forholde sig til, at flere og flere bliver afhængige af de sociale medier, indgår de ind offentlighed, der helt berettiget er kritisk.

– Når Amazon, Amazon, Google, Apple etc. bliver for store, så bliver de en barriere for innovation, og gift for et vækstlag af nye start-ups, så skal vi forholde os kritiske, og det er folk herovre.

Virksomhederne skal finde en relevant rolle

Men hvorfor bruger reklamebureauer tid på den slags? Du kommer jo tilbage år efter år?

– Fordi jeg og alle andre i bureaubranchen skal vide, hvordan man rådgiver kunderne bedst muligt. Og hvis etik, moral, Purpose og diversitet fylder mere og mere, skal virksomhederne forholde sig til det, når de kommunikerer.

– Helt konkret skal vi hjælpe virksomheder med at finde den relevante rolle, de skal spille i en kultur, hvor samtalerne er anderledes end for 10 år siden, eller blot et år siden. Tænk på, hvad Trump, Fake News, #Metoo etc. har betydet for for både virksomheder og os som mennesker.

– Det skal jeg kunne forholde mig til, og tale med mine kunder om. Men det er ikke kun ved at lytte til keynote-speakerne, vi lærer det. Rundt omkring hovedtalerne foregår diskussioner, når vi er færdige med at lytte.

– Netværksarbejdet er lige så vigtigt, som monologenre i salen. Vi har brug for det udsyn og det perspektiv, vi får ved at være her, slutter Morten Saxnæs.

En debutant krammede en robot

En SXSW-debutant kommer fra Gorm Agency, de digitale specialister der netop er opkøbt af First Chair Group.

– Det bedste, jeg har oplevet i dag, handler om kunstig intelligens og robotter. Jeg har fx krammet en robot, og den blev glad. Det kunne jeg både se og mærke. En spændende oplevelse, fordi den udfordrer os til at overveje, om det er muligt at skabe robotter med følelser, siger Søren Stemann Beck, CEO i Gorm Agency.

Så nu rejser du hjem og plæderer for, at det er muligt at have en menneskelig relation med en robot?

– Nej, men jeg blev da logget til af emnet: ”You, Me and a Robot Makes 3 – Tomorrows Modern Family.” Og robotter kan jo bruges mange steder, også med reaktioner, der minder om et menneskes. Det sætter spændende tanker i gang.

Og de tanker er?

– At vi skal gøre os klart, hvad AI og robotter kan bruges til, og hvor vi er bedre stillet med mennesker. Naturligvis er maskiner hurtigere end os og fejlfrie inden for de programmerede rammer. Robotter kan være intelligente, men de bliver næppe nogensinde kloge.

– Jeg tror fx ikke på, at disruption skabes af robotter, men de kan hjælpe os på meget afgørende områder. De kan fx fjerne det mest kedelige arbejde. Omvendt er jeg sikker på, at teknologi for teknologiens skyld næppe er et issue, vi skal bruge tid på.

– Så selv om tech-selskaber vil fortsætte med at investere i at gøre robotter endnu mere menneskelige, vi de have enorme begrænsninger i mange, mange år endnu, slutter Søren Stemann Beck.