KLUMME: For 6 år siden skrev jeg et indlæg her på sitet om SXSW2012. Artiklen handlede om de nye sheriffer, der havde overtaget byen.

Det var start-up stjerner som Gary Vaynerchuk og Twitters Jack Dorsey, der var heltene – og de store brands, der prøvede at hænge på – ofte som det tynde øl.

Chevrolet fragtede festivalfolket rundt, og Pepsi delte kolde colaer ud, mens man fornemmede, at de ”corporate” brands ikke kunne finde det rette ben at stå på. Lidt som ”søndagsgæster” på en Roskilde Festival.

Brand-tech-inspiration

Nu skriver vi 2018, og i stedet for at mellemlande 2 gange, hopper vi ombord på et (næsten) direkte fly til Austin – powered by SAS, der såmænd også byder på ”talks” i downtown Austin i løbet af ugen.

Og de er ikke de eneste, der kan se fordelen ved en uges brand-tech-inspiration i Texas.  Mange brands er siden 2012 lykkedes med at få et andet ben at stå på, så selvom folk som Gary og Jack stadig er helte på 6th Street, må de nu dele sherifstjernen i Austin med de store corporate virksomheder.

Én ting har dog ikke ændret sig på SXSW, siden 2012. Nemlig den helt unikke fælles referenceramme på tværs af deltagerne.

Uanset om du er Udvikler, CMO, Start-up founder, Kommunikationsrådgiver eller Management Konsulent, så arbejder alle for én agenda, hvor det handler om at skabe et unikt brand, der i sidste ende kan generere bedre forretning.

Det er helheden, der tæller

I Austin er der nemlig ikke faglige parallelsamfund, hvor man (som i Danmark) dyrker sin egen disciplin som løsningen på alle brandets udfordringer. Reklame alene kan ikke skabe langsigtet forretning, det kan en SEO-strategi, en ny kunderejse, en identitet eller for den sags skyld et selvstændigt digitalt værktøj heller ikke.

Men sammen, integreret og sat i den rigtige rækkefølge, kan de. Derfor starter man i Austin højere oppe i helikopteren – og i en langt bredere form.

Lad os derfor satse på, at SAS-maskinen er et positivt varsel om, at de danske deltagere tager denne integrerede agenda med sig hjem, lukker parallelsamfundene ned, og i stedet fokuserer på brandet som det vigtigste strategiske fixpunkt i virksomheden. Og dermed kernen i fremtidens forretning.

God festival. 

Fakta

For 5. år i træk rapporterer Another hjem fra SXSW i Austin, Texas.