Den tyske mediegigant Funke Mediengruppe med hovedsæde i Essen har opkøbt 25,1 pct. af det nu dansk-tyske selskab Prettysocial Media.

Prettysocial Media er en teknologivirksomhed og international udbyder af content marketing-kampagner, der leveres via en særlig teknologi direkte i andres mediers nyhedsstrømme på sociale medier.

Prettysocial Media har på kort tid indledt samarbejde med mere end 1.500 medier. De har via deres egenudviklede platform Native Avenue gjort processen med at booke branded content på sociale medier nemt og effektivt.

– Med sådan et stærkt og veletableret mediehus i ryggen har vi ikke kun sikret videreudviklingen af vores stadig unge forretning, siger Trine Buus, partner i Prettysocial Media.

– Vi er også blevet en del af en klar og innovativ, digital strategi, som mediekoncernen har. Vi er naturligvis stolte over, at vi med Prettysocials teknologi, formater og kompetencer kan fremskynde den fælles vækst betydelig.

De tyske købere siger således om investeringen i Danmark:

– Prettysocial Media har med deres unikke tilgang til distribution af kampagner på sociale medier via mediers nyhedsstrøm gjort et stort indtryk på os. Effekten og effektiviteten af kampagnerne giver en god synergi mellem medie og brand.

– Vores indtræden i denne innovative virksomhed er den ideelle udvidelse af vores involvering i social publishing, tilføjer Tobias Oswald, Geschäftsführer FUNKE Digital.

Prettysocial Media blev stiftet i 2013 af Ulrich Schmidt, Trine Buus og Oliver Fahle samt et team af erfarne digitale marketingfolk.

Prettysocial Media er aktive i Skandinavien, Tyskland, Storbritannien, Holland og USA.

Det er stadig svært at tjene penge

Partnerskabet med Funke Mediengruppe gør det muligt for begge virksomheder at udvide deres eksisterende strategiske muligheder væsentligt.

Funke Mediengruppe havde i 2016 mere end 1.500 journalister ansat samt 4.000 “andre medie-medarbejdere”.

Gruppen udgiver bl.a. velrenommerede dagblade som Berliner Morgenpost og Hamburger Abendblatt. I deres omfattende portefølje er desuden en lang række magasiner, ikke mindst med fokus på kvinder, ligesom de ejer flere radiostationer.

Funke Mediengruppe omsætter i omegnen af 10 mia. kr. årligt, men har som de fleste mediekoncerner problemer med at tjene penge på digitaliseringen. Seneste regnskab viste et underskud på godt 40 mio. kr.