Den megen snak om det grå guld holder ikke vand hos tekstbureauet Somera i Aalborg.

Her er medarbejderne 25 år i gennemsnit - den adm. direktør endnu yngre - og sammen tilhører de gruppen af millennials, der stiller nye krav til arbejdsmarkedet.

De har således, med egne ord, for længst droppet et snævert bundlinjefokus til fordel for at skabe en arbejdsplads, hvor tidsforbruget ikke måles nidkært, og hvor der er plads til at gøre tingene på andre måder.

Kristian Scharling, 21 år, stifter og adm. direktør, siger :

- Der hvor vi adskiller os fra så mange andre er, at vi aldrig har fokuseret på at tjene mange penge. For os handler det i stedet om at skabe en fed arbejdsplads, hvor vi alle glæder os til at komme på arbejde hver dag, og hvor vi giver os god tid til opgaverne. For mig at se er det en rigtig god måde at gøre et bureau i en for mig ellers usexet branche til en spændende og udfordrende arbejdsplads.

Ikke nok med søgeord

At bureauet har fat i noget særligt, vidner den kraftige vækst om: Siden etableringen i 2013 er bureauet vokset med 300 procent hvert eneste år, og i dag tæller virksomheden 16 medarbejdere.

Kompetencerne har fra begyndelsen været fokuseret omkring content marketing, og arbejdsopgaverne spænder fra tekster og indhold til hjemmesider og sociale medier til bloguniverser, nyhedsbreve og meget andet. Og opgavernes art udvikler sig hele tiden:

- For blot få år siden var der en tendens til, at man skulle indsætte og gentage bestemte ord for at gøre tekster søgbare. Men Googles søgemaskine bliver klogere hele tiden og registrerer, om brugerne får svar på det, de søger. Derfor vægter Google i dag det højere, at teksterne er læsbare, end at de kunstigt er pumpet op med bestemte søgeord. Det stiller krav til os om at være helt fremme i bussen hver dag, hvis vores tekster skal have mest mulig effekt, siger Kristian Scharling.

Kunderne kigger over skulderen

Typisk for et ungdommeligt bureau er man fx heller ikke bange for at gøre tingene på nye måder. Fx lader Somera bogstaveligt talt kunderne se den enkelte medarbejder over skulderen, mens arbejdet pågår.

Det har vist sig at være meget effektivt og er noget, som både kunder og medarbejdere er begejstrede over.

- Vi arbejder i Google Docs, og dermed kan vores kunder følge med i vores arbejde og kommentere undervejs, som arbejdet skrider frem. Dermed sikrer vi os allerede fra først afsnit, at vi rammer kundens tone-of-voice og et indhold, som kunden bliver tilfreds med. Det er særligt nye kunder eller nogen, der er i tvivl om det kan svare sig at outsource tekstforfatningen, der benytter sig af dette, men jeg kan klart anbefale det, siger Kristian Scharling, som også så småt er i gang med at tænke ud over landets grænser for på et tidspunkt at ekspandere virksomheden geografisk:

- Vi kigger meget på Norge og Sverige, hvor jeg tror, vi med vores koncept vil passe godt ind. Det bliver dog tidligst om et par år, slutter Kristian Scharling.

Du kan besøge det unge bureau her.