For to år siden forlod Christoffer Bettencourt og Mads Aakjær det digitale bureau Valtech for at kaste sig over iværksætteriet.

De stiftede derfor i fællesskab Aakjær & Co, og det har de bestemt ikke fortrudt. Bureauet rummer nu fem medarbejdere – og to nye er på vej – da UX- og designbureauet, der hjælper virksomheder med at definere, skabe og optimere digitale brugeroplevelser, har haft travlt siden etableringen.

Det har resultereret i projekter for kunder som Jabra, DIBS, og Leo Pharma samt en række bureauer.

- Vi arbejder både direkte med kunderne og samarbejder med reklame- og digitalbureauer, forklarer Christoffer Bettencourt, der før tiden som Business Development Director i Aakjær & Co gennem ti år rådgav virksomheder med udgangspunkt i digitalisering i de noget større bureauer Creuna og Valtech.

Det var også her, han mødte Mads Aakjær, der på daværende tidspunkt havde fungeret som rådgiver inden for User Experience (UX) og værdiskabende kundeoplevelser i 14 år.

- Vi kendte hinanden fra flere projekter, og vi var slående enige om, at der generelt blev brugt alt for meget tid på analyse og strategi i branchen. Og alt for lidt på eksekvering, siger Mads Aakjær, UX Director i Aakjær & Co.

Kom hurtigere i gang

Bureauet har derfor taget et opgør med de ofte meget lange analyse- og strategiforløb.

- Vi vil naturligvis gerne levere en stor, forkromet webløsning til en kunde, hvis der er belæg for det, men vi arbejder ud fra et analysekoncept, hvor vi kombinerer digital forretningsudvikling, user experience og design, siger Mads Aakjær.

Det handler om at gå lidt hårdere og hurtigere til stålet. Digitalisering går hurtigt, og kunderne og virksomhederne kan ikke vente to til tre år på en løsning i så dynamisk et marked, lyder det fra bureauets to stiftere, der melder om stor efterspørgsel på såvel kvalificeret UX-rådgivning – baseret på kvalitative kundeindsigter – og kvantitative indsigter på baggrund af data.

- Når man kombinerer de to tilgange, finder man ofte nøglen til at skabe de gode, digitale kundeoplevelser, som virksomheden kan bygge sin forretning på. Og her er det som regel en god idé at lancere et produkt tidligt i fasen, så det løbende kan forfines og tilpasses, siger Christoffer Bettencourt.

Har I et eksempel?

- En af vores kunder, Jabra, havde brug for et nyt salgsværktøj, der enkelt kunne kommunikere deres produktporteføljes evne til at løse problemer for såvel nye som eksisterende kunder, og vi valgte i fællesskab at benytte os af en Google Design Sprint, siger Mads Aakjær.

Jabra jubler

Den metode går kort fortalt ud på at nå frem til en brugbar prototype i løbet af bare en uge, hvilket kræver, at der træffes forretningskritiske beslutninger meget tidligt i udviklingsfasen. Ved ugens udgang står man med en prototype, der kan testes af og opsamles værdifulde data om, inden den rulles ud i stor skala.

I Jabra-casen, som du kan læse meget mere om her, resulterede det i en e-commerce-inspireret tjeneste kaldet Solution Summary, der gør det muligt for Jabras salgskonsulenter at gemme alle aspekter af en samtale i salgsprocessen, hvilket skal gøre det enkelt at eksportere og sende relevant indhold og løsningsforslag til kunderne, når et møde er slut.

Hos Jabra er Brian Andersen, der er Senior Director, Digital & End Customer Marketing, meget tilfreds med løsningen.

- Det var en sand fornøjelse at arbejde sammen med Aakjær & Co, der hurtigt forstod Jabras forretningsmål med det nye salgsværktøj. Vi havde brug for en digital partner, der hurtigt får ting til at ske uden at miste fokus på vores forretningsmekanismer inden for globalt salg, og bureauet gjorde lige nøjagtig det, siger Brian Andersen, der var drivkraften bag design-sprinten.

Hos Aakjær & Co., der i øjeblikket leder med lys og lygte efter flere dygtige UX-medarbejdere, som de allerede har to nye på vej af, ser de to stiftere casen som et eksempel på bureauets tilgang til digitale værktøjer og tjenester:

- Digitalisering af produkter og services skal ses som en løbende proces, og digitale kundeoplevelser, der jo ofte ér produktet i dag, kræver ikke altid lange strategifaser, så længe man kan balancere forretningsmål og brugerbehov, før man går i gang, lyder det afsluttende fra de to stiftere af Aakjær og Co.