Man kan nærmest fodre grise med nye bureauer i disse tider. De skyder op til højre og venstre som paddehatte om efteråret, og The Unicorn var bare ét af flere nye bureauer, der så dagens lys i januars tidlige mørke.

Uden en founding client og bundet af et hav af kunde- og konkurrenceklausuler, startede Thomas Pries, Peter Metcalfe og Mette Hørdum fra bunden, men heldigvis var interessen stor, da nyheden kom ud, og de første møder kom hurtigt i bogen.

- Der var jo mange, der godt lige ville se giraffen - eller rettere, dyret med hornet i panden. “Men lad os nu lige se, hvad I kan først”, sagde de. “Fair nok”, sagde vi, fortæller Mette Hørdum, CEO i The Unicorn.

Så det blev hurtigt tydeligt for de tre nyslåede bureauejere, at der skulle knofedt til:

- Vi skulle arbejde os op. Der var ikke noget med at hvile på fortidens gyldne laurbær, siger Thomas Pries, der sammen med Peter Metcalfe har titel af Creative Director på det unge bureau.

Men heldigvis ringede telefonen også hurtigt af sig selv i bureauets beskedne lokaler på Islands Brygge.

Så kom de første opgaver

- Kalundborg Kommune manglede nye tilflyttere, og vi blev bedt om at lave fire film, der kunne få københavnernes øjne op for egnen i vest, siger Mette Hørdum og fortsætter:

- Kort tid efter brød en gruppe ud af Matas og ville lave deres egen kæde, og der fik vi til opgave at skabe både navn, grundfortælling og visuel identitet. Det blev til The Touch, som nu har butikker flere steder i landet.

Og knap var de tre færdige med at skabe et helt nyt brand, før Danmarks ældste advokatfirma Mazanti-Andersen Korsø-Jensen var i røret:

- De kontaktede os, fordi de gerne ville finde deres stemme og identitet i et marked, hvor alle siger det samme - på samme måde. Så pludselig stod vi midt i en ganske fornuftig start. Og løn kunne vi også få, fortsætter Mette Hørdum.

Så der var ingen bekymrede miner – og slet ikke da en meget interessant henvendelse pludselig landede hos det unge bureau.

Det er da løgn?!?

- I de første dage lavede vi en liste over drømmekunder. Både danske og udenlandske - realistiske og utopiske. Men en drøm er og bliver jo en drøm, indtil den bliver virkelig. Og det gjorde den lige pludselig, fortæller Peter Metcalfe.

14 dage efter, at The Unicorn havde set dagens lyd, blev bureauet kontaktet af en af drømmevirksomhederne på listen.

- Verdens største streaming-tjeneste skulle i luften med en stor dansk serie, og vi blev spurgt om vi ville byde ind i en pitch om at blive deres danske bureau. Det blev et ja tak.

Jungletrommerne i byen fortalte, at de bedste bureauer i landet var med, men det afskrækkede ikke de tre:

- Selv om vi var nye som bureau, gik vi til opgaven som alle andre. Indledende runde: tjek. Pitch-runde to: supertjek. Final review: “Tillykke. I har vundet”, fortsætter Peter Metcalfe og tilføjer:

- Vi kunne nærmest ikke tro det. Halvanden måned inde i vores nye tilværelse havde vi indledt et samarbejde med en af verdens mest eftertragtede kunder.

Men champagnepropperne var knap landet på gulvet efter fejringen, før de første skår i glæden viste sig.

Hvad gør man så?

Den eftertragtede relation viste sig at byde på en del udfordringer:

- Vanvittige deadlines, flagrende feedback, dårlig tone og en forventning om, at et bureau på tre mand kunne levere nye oplæg på samme tid som et bureau på 30 eller 300 gjorde samarbejdet… vanskeligt, fortæller Thomas Pries, og tilføjer:

- Men vi bed kravene og udfordringen i os. Og vi gav det en skalle. Og en skalle til.

Thomas Pries fortsætter:

- Vi startede The Unicorn med en simpel idé: At lave arbejde der var folks tid værd. Men pludselig var det ikke sjovt at møde på arbejde. Det var ikke nogens tid værd - penge eller prestige kunne ikke opveje det.

Så de tre bureauejere måtte træffe den hårdeste beslutning i deres karriere: Ville de fortsætte samarbejdet med fare for at gå på kompromis med de værdier, de havde sat sig fra første dag? Eller sige farvel til en af verdens mest ombejlede brands?

Det blev et farvel.

- Så i god tone og uden drama overleverede vi vores arbejde til kundens svenske bureau, som færdiggjorde arbejdet. Kampagnen kom. Serien kom. Vi gik, siger Peter Metcalfe og tilføjer:

- Det gjorde ondt, for vi var stolte over at have vundet kunden, og vi havde glædet os. Men vigtigst af alt, var vi stolte af at sige fra. 

Op på hesten igen

Så det var tilbage til hverdagen igen. Tilbage til at vokse, at skabe nye relationer – men med lidt mindre skridt. Og kort efter henvendte Læger Uden Grænser sig med en opgave.

- De havde et koncept, men manglede en film til at rekruttere indsamlere. En fin opgave i en god sags tjeneste, var lige hvad vi manglede, og efter tre uger stod vi med to film og en ny glad samarbejdspartner, siger Mette Hørdum.

Samtidig har The Unicorn glæde af at dele matrikel med designbureauet AM:

- Vores gode bofæller hos AM viste sig hurtigt at være en fantastisk nabo. Allerede fra første dag hjalp vi hinanden, og samarbejdet har båret frugt for kunder som fx Københavns Metro, The Touch, Lærernes A-kasse og Mazanti, fortæller Peter Metcalfe.

Men det var først, da Forbrugerrådet TÆNK og TrygFonden inviterede AM til pitch på en større kampagne, at samarbejdet viste sig fra sin stærkeste side:

- Vi bød ind sammen, og efter kort tid gik vi ud med opgaven og kunden i hus. Vi glæder os hver dag over samarbejdet, og ser frem til at udkomme med kampagnen i starten af september, fortsætter Peter Metcalfe.

Flere kunder - og første medarbejder på vej

For ganske kort tid siden kunne The Unicorn også glæde sig over at skrive Nabohjælp og Det Kriminalpræventive Råd på kundelisten.

Hånden på hjertet – har det været sværere, end I havde regnet med?

- Ingen af os havde regnet med, at det ville være let at starte The Unicorn. Det har det heller ikke været, og det er det stadig ikke. Vi har vores daglige udfordringer, men det går i den rigtige retning. Vi synes, vi er kommet godt fra start, siger Thomas Pries.

Mette Hørdum tilføjer:

- Efter de første seks måneder synes vi, at vi har skabt et stærkt fundament med gode og konstruktive samarbejdspartnere, der ligesom os lægger vægt på et engageret samarbejde. Mennesker, der ligesom vi vil lave løsninger, der er folks tid værd.

Så status er?

- Grundlaget er på plads, der er styr på forretningen - og vi er blevet klogere på, hvem vi er, og hvad vi står for. Og så glæder vi os meget til at byde vores første medarbejder velkommen i august, lyder de fra de tre bureauejere, som ser frem til at fortsætte jagten på enhjørninger og nye kunder på den anden side af en velfortjent sommerferie.