KLUMME: Tendensen er klar. On-premise udfases og overtages af cloudbaserede marketing-suiter.

Alle de store spillere inden for området har allokeret deres udviklingsressourcer til at skabe den førende online- eller cloudbaserede marketing-suite.

Den store konsolideringsbølge blandt de store spillere fortsætter ufortrødent med noget, der ligner ugentlige opkøb af mindre marketingteknologi-virksomheder.

De største spillere som fx Salesforce, Adobe, SAP Hybris, Oracle og IBM bliver mere komplette i deres ydelser, og deres vision er uden tvivl at kunne levere en komplet marketingplatform, som til fulde kan opfylde virksomheders krav til fremtidens marketingaktiviteter.

Inden for en overskuelig tidshorisont må det forventes, at eksempelvis ERP, CRM, økonomistyring, Media, Social, Commerce, Multi-channel Marketing, salgsstyring, BI, Analytics og Point of Sales softwareløsninger smelter sammen i én holistisk platform, som samlet vil levere mere værdi til virksomhederne end de enkelte løsninger hver for sig.

Denne type systemer vil tilbyde det komplette kundeoverblik, som så mange har forsøgt at skabe i 3. parts værktøjer eller via specialudviklede integrationer mellem eksisterende systemer.

Det her bør virksomheder fokusere på

Man forstår godt, at virksomhederne famler i blinde og er frustrerede. Hvilke teknologier og hvilken leverandør skal virksomheden satse på?

Der er kun ét råd: Det kræver indsigt og erfaring at vælge den rette platform, som kan understøtte virksomheders vision og strategi. Få en uvildig partner til at afdække de funktionelle og ikke-funktionelle krav til den ønskede marketingløsning og få beskrevet de mest værdifulde virksomhedsspecifikke cases med dertilhørende krav til marketing-teknologierne. Det vil sikre, at valget bliver kvalitativt.

Hvis man lige nu står overfor valg af ny marketing-teknologi eller er i tvivl om, hvad man skal fokusere på, er her vores tre bud:

· Cross-Channel Marketing & Marketing automation.

Der snakkes meget om denne marketingdisciplin. Der er gjort meget, men det er stadig de få, som har formået at udnytte potentialet. Platformene er nu blevet så modne, at det er nu man skal med på vognen.

Marketing Automation bliver en hygiejnefaktor i virksomheders forretning. Det forventes, at virksomhederne kan operere med denne teknologi, og virksomhederne skal have basale automation-programmer på plads.

· Permissionmarketing-strategi.

Grundet den nye EU persondataforordningen (GDPR) er der nu ingen undskyldning for ikke at få 100% styr på sin permissionstrategi.

Frivillig og oplyst afgivelse af marketingpermissions er grundlaget for al fremtidig kommunikation med kunder og leads. Der er ingen smarte genveje eller gråzoner længere!

· Glem ikke kreativiteten.

Mange lader sig forblænde at de tekniske muligheder og glemmer kreativiteten i den kommunikation, de leverer. Hvis budskab og udtryk ikke fungerer optimalt, ender man med at smide det, man vinder via teknologi, ud af vinduet.