Hvis man skal tro på konklusionerne fra Adforums halvårlige summit, så er bureauerne parate til den "nye verden".

I New York var 30 topfolk fra bureauerne samlet - heriblandt med bl.a. Wundermans Mark Read, Michael Roth fra Interpublic og Michael Lebowitz, Big Spaceship – for at ”chew the fat” om branchens tilstand.

Og de formulerede følgende 10 tendenser:

1. Reklamebureauerne har tilpasset sig via adoption af de digitaliserede teknologier. De er tilbage i førersædet, lød det. Men på grund af, at alle bureau-typer fokuserer mere og mere på content, så har de digitale bureauer også tilpasset sig med kreative kompetencer. Tendensen kunne derfor kaldes ” succesrig konvergens”.

2. Annoncørerne vil have ”simplicity”, og det bringer det næsten afdøde begreb fullservice tilbage i bureauverdenen. Media-håndteringen og produktion vender tilbage til bureauerne som betydelige ”ben”.

3. Det betyder ikke, at bureauerne bevidstløst køber kompetencer ind, der ender som siloer. Bureaumodellen skal og vil afspejle, at ”integrationen” af kompetencer sker uden at sætte økonomien over styr. ”Fleksibilitet” er tendensen.

4. Alle vil adoptere ”technology”. Det er den nye normal, og det udfordrer de digitale og tech-tunge bureauer. Men alle bureauer ved godt, der skal mere end ”bare” teknologi til.

5. Teknologien og Big Data skal være målbar og skalerbar. Vandringen går fra Big data til Small Data. Nøgleordene er: ”Big Data og kreativitet er en tandem”.

6. Hvor bureauerne tidligere kunne leve godt af at sælge kommunikation, skal de nu sælge business. Det betyder, at de traditionelle bureauer møder konkurrenter fra konsulenthusene, der formentlig også vil tænke kreativt hen ad vejen.

7. "Show it don’t tell it" er medicin, også bureauerne må spise. Nu skal kommunikationen drosles ned til fordel for at opfinde nye produkter og tjenester. Før det rigtige produkt er der, giver det ingen mening at kommunikere.

8. De gamle ”heartbraking stories” er tilbage. De forkromede og meget omfattende taktiske tiltag, hvor teknologien for enhver pris skulle integreres i løsningerne, er ikke længere gangbare.

9. Men pga. af den forbedrede teknologi vinder real time marketing frem. Kampagnen er med ny software i stand til at blive lærende on the fly, og det vinder frem. Det vil medføre fejl i kommunikation, men de kan rettes hurtigt og effektivt.

10. Real time marketing og en ny integreret struktur i bureauerne sender den gammeldags brief på pension. Samarbejdsprocesser mellem annoncører og bureauer er under forandring, og det samme er de periodiske kampagner.

Adforum er en af verdens førende informations-leverandører af det, der foregår i bureaubranchen. Godt 24.000 bureauer stiller fx kampagner og andre arbejder til rådighed på Adforum.com. Forrige år købte Adforum Epica Awards, og agter at udvide showet til at være globalt. Indtil videre har Epica været mest europæisk, men allerede sidste år åbnede organisationen op for amerikanske og asiatiske indsendelser.

Deadline for indsendelse til årets Epica show er 23. okrober. Det var i dette Award-show, at Midttrafiks "Bussen" i 2012 vandt den fornemste pris Epica D'Or (Grand Prix'en) og Jack & Jones gjorde det samme i 2013.

Lidt fakta:

Her er deltagerne i dette Adforum:

Michael Roth, Interpublic, Andrew Robertson, CEO, BBDO worldwide, Michael Lebowitz, Founder & CEO Big Spaceship, Michael Kim, Global COO, Cheil Worldwide, Anouk Papers, co founder, Cool Brands, Mark O’Brien, President and CEO NA, DDB Worldwide, Erica Horvath, Creative Director & Founder, Fancy, Nick Brien, CEO, iCrossing & President Hearst Magazines Marketing Services, Guy Hayward, Global CEO, KBS+ , Matt Williams, CEO, The Martin Agency, Moray McLennan, Worldwide CEO, M&C Saatchi, Daniel Khabie, Global CEO, Mirum, Jack Myers, Chairman MyersBizNet, Alex Leikikh, Global CEO, Mullen Lowe Group, Darin Brown, CEO, EMEA, Possible, Andrew Bruce, CEO, Publicis North America, Domenico Vitale, Chief Idea Architect, PI&C, Gaston Legorburu, Global CCO, SapientNitro, Herwig Preis, Founder + CEO, SelectNY, Troy Ruhanen, President and CEO, TBWA\Worldwide, Gene Liebel, co-founder, Work&Co, Mark Read, Global CEO, Wunderman, David Jones, Founder, You & Mr Jones.