Sidste år ved denne tid kunne danske kreative bureauer og deres kunder – med &Co. som den største triumfator – tælle til 46 shortlister og 22 løver, da årets Cannes Lions-høst var gjort op.

En svimlende rekord set i lyset af de foregående fem år, hvor danske cases havde hentet henholdsvis 4, 9, 5 og 8 løver med hjem.

Så med dette års høst på i alt 7 løver støder vi næppe nogen ved at kalde resultatet gennemsnitligt.

Det fineste stykke metal i voksen-rækkerne tog Hjaltelin Stahl med hjem – det var af sølv, og det blev givet for den også tidligere prisbelønnede case Warhead for Greenpeace i Industry Craft-kategorien.

Men det var igen i år &Co., der måtte slæbe de tungeste kufferter hjem fra den sydfranske badeby.

Tre bronzeløver vandt bureauet: To for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/Trygfonden i henholdsvis PR og Health & Wellness og en for den følsomme film Find Yourself for Miinto.dk i Film-kategorien.

Guld – og mere - på falderebet

Dertil hentede også Uncle Grey, Mensch/Sansir og Very (i dag Very Patchwork) hver en bronzeløve med hjem.

Og på festivalens sidste dag gik det såmænd også hen og blev til guld til Danmark. 

Ikke i ”voksen-kategorierne”, men ved ungdoms-konkurrencen Young Lions, hvor Jesper Sichlau og Andreas Arnaa fra MediaCom Beyond Advertising tog en imponerende førsteplads i Film-kategorien – stærk præstation af de to unge kreative danskere.

Og så må det være tilladt at glæde sig over, at der var dansk fingeraftryk på årets Grand Prix for Good.

Det skyldes danske René Schultz, der er bosat down under og arbejder som Senior Art Director hos BWM Dentsu i Sydney. Bureauet vandt den fine pris – plus en guld-løve, en sølv-løve og tre bronze-løver - for casen Project Revoice for den australske Alzheimer forening.

Den store vinder 

På den store internationale klinge må man bøje sig i støvet for casen The Palau Pledge: En turisme-kampagne iført bæredygtigheds-klæder, skabt for den lille ø-gruppe-stat Palau, der ligger i Stillehavet omkring 500 km vest for Filippinerne.

Casen vandt i løbet af ugen tre gange Grand Prix: Først i Direct, og siden - på festivalens sidste dag – i kongekategorien Titanium plus i årets nye kategori, Sustainable Development Goals.

Kampagnen, der er skabt af Host/Havas Sydney for verdens 13-mindste nation, Palau, og budskabet var klart: Pas på miljøet på vores dejlige øer, når du besøger dem.

Se eller gense case-videoen for Palau Pledge her – efterfulgt af en samlet oversigt over årets danske vindere.

Og til de Grand Prix-interesserede findes der en oversigt over alle årets Grand Prix som pdf under artiklen.

20-Palau Pledge - Case Study (1080p) from C on Vimeo.

Danske shortlister og løver ved Cannes Lions 2018

Samlet høst: 20 shortlister og 7 løver – plus Guld i Young Lions Film-kategorien

Løver

Sølv til Hjaltelin Stahl for Warhead for Greenpeace i Industry Craft

Bronze til &Co. for Find Yourself for Miinto.dk

Bronze til &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/Trygfonden i Health & Wellness

Bronze til &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/Trygfonden i PR

Bronze til Very (Very Patchwork) for Generations for VW i Entertainment

Bronzetil Uncle Grey for Local Business Never Looked So Good for Canon Danmark i Media

Bronze til Mensch/Sansir for Faroe Islands Translate for Visit Faroe Islands/Atlantic Airways i PR

Dertil kommer guld i Young Lions Film-kategorien til Jesper Sichlau og Andreas Arnaa fra MediaCom Beyond Advertising

Shortlister

Health & Wellness

- & Co for Help A Dane for Kræftens Bekæmpelse/Trygfonden

- & Co for Help A Dane for Kræftens Bekæmpelse/Trygfonden

Industry Craft

- Hjaltelin Stahl for Warhead for Greenpeace

- Hjaltelin Stahl for Warhead for Greenpeace

Entertainment

- Very (Very Patchwork) for Generations for Volkswagen

Brand Experience & Activation

- Vice/Virtue Scandinavia for Vice for Like What You Hate

- &Co. for Help A Dane for Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden

Film

- &Co. for Find Yourself for Miinto.dk

Media

- Uncle Grey for Local Business Never Looked So Good for Canon Danmark

- &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden

PR

- Mensch/Sansir for Faroe Islands Translate for Visit Faroe Islands/Atlantic Airways

- &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden

- &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden

Direct

- &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden

- Uncle Grey for Local Business Never Looked So Good for Canon Danmark

- Vice/Virtue Scandinavia for Vice for Like What You Hate

Social & Influencer

- Uncle Grey for Local Business Never Looked So Good for Canon Danmark

- Mensch/Sansir for Faroe Islands Translate for Visit Faroe Islands/Atlantic Airways

Creative Data

- Vice/Virtue Scandinavia for Vice for Like What You Hate

Sustainable Development Goals

- Robert/Boisen & Like-minded for NyKemiLov.Nu for Coop.