I år ændrede Cannes Lions Content-kategorien til Entertainment Lions. Og føjede en underkategori til, nemlig Entertainment Music.

Begrundelsen var, at ordet content ikke duede længere, da al relevant kommerciel kommunikation betjener sig af content i en eller anden form.

Men har det ændret noget?

– Jeg tror, at ændringen primært har en kommerciel hensigt – ud over at det er indlysende rigtigt, at alle kategorier bruger indhold som en ingrediens, siger Jan Godsk, dansk content-ekspert, og med i det advisory board, der for nogle år siden argumenterede for, hvordan Cannes-festivalen fik indhold ind som selvstændig kategori.

– Med det kommercielle hensyn mener jeg, at Cannes indså, at de bedste content-producenter sidder i Hollywood og i musikindustrien bredt. Får man 4.000 super-professionelle mennesker interesseret i Cannes, gør man både festivalen og hele marketing-industrien stærkere.

Vi skal sikre den højeste kvalitet

Prøv at uddybe.

– Det drejer sig om at sikre den højeste kvalitet i kommunikationen, og hvis de bedste instruktører, billedklippere, lydfolk og animationseksperter sidder og skaber kunst, der fylder biograferne, hvorfor så ikke knytte dem til brands?

– Det har BMW gjort i mange år, men indtil for nylig har der eksisteret en slags armslængde mellem kunst og den kommercielle udnyttelse af de bedste kunstnere. Det ændrer sig jo stille og roligt, og i dag er det kunstnerne selv, der henvender sig til brands.

– Dels scorer de kassen, og dels løfter det kvaliteten i branchen, så det er et indlysende match, Cannes-ledelsen har fanget med navneændringen.

Hvad siger du til fremtiden?

– Entertainment og dermed content er en kategori med indbygget fremtid. Bare det, at den er vokset fra 1.394 indsendelser sidste år til 1.843 indsendelser i år. Samtidig er det en kategori, der har udviklet sig hurtigere end nogen anden. Jeg vil påstå, at Entertainment er en selvstædig festival i festivalen.

Ordet content var skamredet

– Desuden er navneændringen god, ordet content var ved at blive skamredet – i alt for stor en grad. Og jeg tror, at Entertainment som en festival bliver svær at sætte i bås, og det mener jeg positivt. Det er ikke underholdning for underholdningens skyld eller content for ordets skyld.

– Her kan der opstå nye udtryksformer baseret på Branded Content og Entertaiment, der skaber værdi og forretning for et brand, hvilket Grand Prixen i år (der gik til New York Times, red) er et godt eksempel på og ligesom Chipotle’s ”Back to the start” i 2012 var det.

– Og nu når flere Branded Content og Entertainment løsninger vinder Emmy’er, Bafta’er og Oscar-nomineringer, hvorfor skulle en Festival of Creativity ikke give den ”rigtige” Entertainment-industri mulighed for at konkurrere inden for vores kreative verden?

Det vil i sidste ende skærpe fokus på at skabe løsninger, der interesser målgruppen, fremfor at forstyrre dem, slutter Jan Godsk.

Se årets Grand Prix her.