For få dage siden afgav Amazon et bud på cirka 14 mia. dollar, eller rundt regnet 100 mia. kroner, på Whole Foods.

Whole Foods er en amerikansk kæde af luksussupermarkeder med omtrent 460 butikker i USA, Canada og Storbritannien, og da Aols CEO Tim Armstrong hørte om det her i Cannes, sagde han, at …

– Det er et eksempel på en markant ændring i retail-markedet, de færreste havde set komme, men som kan vise sig at være en forretningsmæssig revolution, vi andre kan lære af.

Tim Armstrong havde inviteret til Oath-launchen, der er det nye selskab bag Aol og Yahoo, alle treselskaber i øvrigt ejet af Verizon, og som agter at skabe verdens suverænt største brand platform, men derom i en senere artikel.

Et opkøb ind i et fysisk nervesystem

Tilbage til Amazons opkøb af Whole Foods, der – hvis det godkendes – er det ikke alene Amazons største opkøb, men det tredjedyreste opkøb i detailhandlen nogensinde.

Og nyheden om købet bør få den danske detailhandel til at spidse ører, mener direktør for forretningsudvikling i Creuna, Kristoffer Okkels, som til dagligt arbejder med udviklingen inden for eCommerce.

– Der er flere store ting, man bør bemærke sig i det her opkøb. For det første køber Amazon sig til et nervesystem af fysiske butikker, der bliver afgørende i forhold til at få services som Amazon Fresh, Amazon Go eller sågar dronelevering til for alvor at give mening, fortæller Kristoffer Okkels.

Amazon Fresh er gigantens bud på et online supermarked, som lover lynhurtig og billig levering. Amazon Go er fysiske dagligvarebutikker med kontantløs betaling, og Whole Foods’ bynære placeringer kan gøre Amazons planer om droneleveringer mere realistiske.

– For det andet får de nu muligheden for at kombinere det bedste fra on- og offlinehandel. Amazon kommer til både at kunne levere bekvemmeligheden og effektiviteten i eCommerce og de sanselige oplevelser, man ellers må undvære digitalt. Det skal nok også ses som en positionering i forhold til Walmart, der er begyndt at markere sig digitalt, fortsætter han.

Får betydning i Danmark

At det netop er Whole Foods, som Amazon har kastet kærligheden over, er nok ikke helt tilfældigt.

Kæden, som er kendt for sin stærke position inden for blandt andet økologi, har nemlig ofte centralt placerede beliggenheder i byerne, og det kan blive afgørende i forhold til at løse den gordiske knude, der er logistikken i Amazon Fresh.

– Både Amazon og Whole Foods er sindssygt kundefokuserede virksomheder, og det her får sandsynligvis indflydelse på den danske detailhandel, selv hvis Amazon går uden om Danmark.

– Hvis mastodonten med opkøbet får knækket koden på Amazon Fresh, kommer det nemlig til at brede sig som ringe i vandet, og der vil ikke gå længe, før de danske forbrugere forventer løsninger på samme niveau.

– Dansk Supermarked og COOP bør være bange, for det bliver vanskeligt for de danske virksomheder at hamle op med dét, Amazon stiller os i udsigt. Det er virkelig svært at levere en service, der binder on- og offline sammen på så elegant vis, forklarer Kristoffer Okkels.

Dagligvarer er den hurtigst voksende kategori for eCommerce med årlige vækstrater på 14 procent, og det enorme opkøb har sendt både Amazons og især Whole Foods’ aktier i vejret.

Modsat har konkurrenter som Walmart, Costco og Target måttet se store kursfald i kølvandet på Amazons udmelding.